En gissning från min sida är att ramryggsäckar var för dyra att producera. Vinstmarginalen blev större med softpacks/ramlösa/integrerad ram.
Vidare så kan det vara så att vi har en tradition när det gäller vandring med ryggsäck att hänga en massa saker utanpå. Tält, liggunderlag, vattenflaskor mm. Det kanske också har spelat in när det gäller vad konsumenterna har varit ute efter.
Sedan har väl vi varit duktiga på att ta med oss mer och mer och vikten har till slut blivit såpass hög att en ryggsäck med ram blivit nästan självklar. Undantag finns bland säckar utan yttre ram men jag tror inte de är så många och inte heller kända bland konsumenterna (Vulcan?).
Själv har jag en ramsäck, Haglöfs Alaska 90 liter och en med en enkel, intern uppstyvare, Bask Shivling 90 liter. Går vikten upp en bit över 20 kg blir Basken "gungig" och känns slängig på ryggen. Alaskan sitter som gjuten på ryggen i vart fall upp till 35 kg. En gissning från min sida är att när Basken en dag får vika hädan så är Alaskan fortfarande i prima skick.
Jag ser ingen självklar anledning att byta ryggsäck om man är nöjd med den man har. Min mor har en Fjällräven Trader utan toppspännare på axelbanden och den tar hon i år igen. Hon har faktiskt provat både Bergans Helium och Haglöfs Lim 55 som är betydligt lättare alternativ men båda satt dåligt.
Mvh
Peter P.