Rammla på kil??

Bara en enkel fråga....

Är det tänkt att man ska rammla på kilsäkrade leder? eller ska man bara klättra leder som man klarar av?? kilen kan ju faktiskt floppa eller låsna på grund av lite olika faktorer när man faller. Låter dehär dumt??....hoppas ni förstår vad ja menar;)

Subjektivt så det förslår skulle jag säga...

Självklart ska man göra placeringar som håller och också kunna avgöra om kilen är bombsäker eller om den kan ifrågasättas. Om den är lite mindre än bombsäker söker man väl efter en ny placering snarast ovan och kan till dess nöja sig utifrån att man kanske har andra lägre placeringar som hindrar markfall.

Om man nu då bara har bombsäkra placerngar ("stonkers")? Ja, då bör man väl kunna känna att man är trygg även om man faller p g a krux e d. Fast för min del känns det OK så långt, men jag klättrar inte medvetet över min gräns för att "öva fall". Somliga gör det - men jag vet även mycket meriterade klättrade som låter bli och som dessutom har mycket få ledfall i egna kilar bakom sig.
Sen är ju alltid ett fall en liten risk, man kan ju slå sig mot väggen om den inte är brant nog t ex. Fast det innebär ju som regel reversibla skador.

Det varierar

Egentligen är svaret: Ja, det är meningen att man ska kunna falla på en kilsäkrad led. Tyvärr är det inte alltid så, en del leder är lite för dåligt säkrade. Vad gäller bulta eller inte finns det två skolor:

Den äldre, lite mer macho -modellen: Första bestigaren tänker: Jag klättrade den här leden med lite säkringar, det räckte för mig. Alla andra som klättrade den ska också göra likadant. Men förstabestigaren kanske är 7+ klättrare och leden är 5+. En 5+ klättrare tycker nog inte att leden är tillräckligt säkrad.

Den mordernare supersafe modellen: Dessa leder har så bra säkringsmöjligheter att man kan falla precis var som helst utan att slå sig alltför mycket. Saknas naturliga placeringar finns bultar. Bara att köra på.

Så när du ska klättra en led, läs föraren och hör med folk som klättrat leden tidigare vad som gäller. I Sverige är många av de lättare lederna av den första sorten, så vill man ha välsäkrade leder får man ofta gå upp i svårighetsgrad. I t.ex. Frankenjura (Tyskland) har de nyare lederna tätt mellan bultarna medan de äldre kan innebära markfall från 10m, eftersom förstabestigaren tyckte att detta parti var så lätt.

Davve04; sa:
Bara en enkel fråga....

Låter dehär dumt??....

ja

;)

Men ok då - egentligen är det väl upp till dig. Med erfarehet kan man någorlunda bedöma hur pass säker en placering är. Sen är det bara att välja. De flesta klättrare accepterar nog sämre säkringar på lättare klättring, åtminstone när man eliminerat risken att kratra. Men nog tusan finns det en hel del att leda på kil utan att riskera speciellt mycket alls, problemet är väl just att veta det innan man drar iväg på en lång led.

/Per
[Ändrat av fson 2004-08-20 kl 17:03]

Håller säkringarna eller ej... :)

Orsaken till att jag klättrar är för att det är lite farligt ibland. Hade alla placeringar automatiskt varit bombersäkra så hade ju nöjet med klättringen försvunnit. Dom flesta är nog ute efter spänning i olika omfattningnär dom klättrar men jälvklart ska man eliminera riskerna så långt det är möjligt.

Som sportklättrare..

.. Måste jag framhålla att jag är smått reserverad till att hangdogga på en kil som jag satt medans mjölksyran sprutade ur öronen på mig ;)

Klassiskt problem

En del erfarna klättrare säger att man inte skall trilla på trad förrän efter minst 100 klättrade leder.

Å andra sidan - efter 100 klättrade leder har du hunnit få vanor - och en del av dem är dåliga. Vilket du kanske inte upptäcker förrän du trillar.

Börjar du å andra sidan att trilla innan du vet vad som är en bra eller dålig kil så....

Man lär sig av misstagen, men det gäller att överleva dem.

Förutsätter att du menar 100 klättrade leder som andreman på kilsäkrad tur...
100.000 klättrade sportleder gör ju ingen effekt direkt

Förste man faller inte

Jag klättrar sport och trad.
Min inställnig oavsett är att jag faller inte, inte som en övermodig machogrej, utan jag ska inte falla. Om det betyder att jag måste klättra lättare leder längre så får det vara så.

Faller så "dör" man. Repet användas bara när man varit övermodig eller på väg ner.

Hangdogging betyder ju att man är dålig. Antingen övermodig eller svagt: psyke/teknik/styrka.

-simon

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg