thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
Gäst
Jag tycker att jag ramlar oftare med klapskridskor än med skridskor med fast hälbindning.
Mekanismen tror jag är att när man kör fast så lyfts hälarna och kroppstyngden fortsätter framåt utan att den långa fören på skridskon i kombination med hälbindningen fungerar som hävstång för att hålla kvar ekipaget upprätt.
(Detta sätter stora krav på hålfastheten på hälbindning och vid snabbindning skons klack.)
Man skulle kanske kunna undvika ett fall med klapskridskor genom att gå över i telemarksposition med ett ben långt fram redan när man misstänker att man skulle kunna köra fast som vid passage av mjukt isparti snödriva etc.
Thure
Mekanismen tror jag är att när man kör fast så lyfts hälarna och kroppstyngden fortsätter framåt utan att den långa fören på skridskon i kombination med hälbindningen fungerar som hävstång för att hålla kvar ekipaget upprätt.
(Detta sätter stora krav på hålfastheten på hälbindning och vid snabbindning skons klack.)
Man skulle kanske kunna undvika ett fall med klapskridskor genom att gå över i telemarksposition med ett ben långt fram redan när man misstänker att man skulle kunna köra fast som vid passage av mjukt isparti snödriva etc.
Thure