Är det någon som vet var man kan få tag i en ramförlängare till en Haglöfs Alaska ryggsäck,
modell ca år 2000.
Det har ingen betydelse vilken årsmodell du har på själva säcken (så länge det inte är den där sista
säckversionen med en bred sadelgjord som säcken hänger på ramhornen med, då är det kört med
att sprintlåsa förlängaren). Ramen är alltid densamma i gränssnittet där förlängaren fästs
- och det ända sedan den allra första av Grönlandsramarna...
Jag har försökt på nätet och har kontaktat Haglöfs, men det hjälper inte.
Nej det förstår jag, dom har inte ens ritningarna för ramförlängarna kvar.
Jag sökte i åratal innan jag fick tag i min första Grönlandsramförlängare. Var på väg att (låta) tillverka
en med hjälp av några bilder jag hade fått - när det en dag dök upp en Alaska på Blocket som hade
både ramförlängaren och kamerakroken. Gissa om jag var illersnabb på telefonen, och på väg i bilen
till säljaren inom någon timme! När väl den där första förlängaren var säkrad så dök det rätt snart
(inom ett år ungefär) upp några fler, varav en för den korta ramen (Köptes direkt!! Gissa om dom är
ovanliga!) och lite senare en för Skarjaramen (som jag också köpte eftersom de är minst lika ovanliga
och sedan gav som present till min kompis Skarja).
I den
här tråden finns lite kommentarer om förlängarna, och
här har du bilden på alla tre sorterna. Ska
du få tag i en förlängare så gäller det att du håller ett hököga på både Blocket och Tradera (och inte
tvekar det minsta med att lätta på lädret NÄR en väl dyker upp) samt besöker så många Myrorna och
andra loppisar du kan - för dom finns därute. Eller så låter du tillverka en...
Är det någon som vet eller har en som de vill sälja så är jag tacksam.
Lycka till! Som sagt, dom finns därute...
/Odd