Ram till Golite Jam2

Trots en basvikt på packningen på drygt 5kg så kryper ofta vikten upp då systemkameran ska med, och helt plötsligt är man uppe i 15kg i totalvikt. Vid dessa vikter så börjar ryggsäcken, Golite Jam2, kännas lite väl klen, och tenderar att vika sig i ryggen.

För att utöka ryggsäckens användningsområde började jag spåna på någon form av ram. Läste trådar här på utsidan om lyckade försök med blompinnar, och på amerikanska forum om exempelvis gossamer gear's gorilla pack där man skickar med en löstagbar aluminiumram.

Det sistnämda verkade smidigt, så jag beställde aluminiumstav med 8mm i diameter och skred till verket för att göra en ram till min Golite Jam2. Resultatet ser ni nedan.

Ramen passar perfekt i facket ämnat för den liggunderlagsbit som följer med ryggsäcken och tjänstgör som ryggplatta. Vid användade av min ram är nog liggunderlagsryggplattan nödvändig för att slippa känna ramen mot ryggen.

Har ännu inte hunnit testa ramen med tyngre packning, men med ryggsäcken fylld med fluffiga saker imbillar jag mig att ryggsäcken hamnar "närmare ryggen", vilket borde vara positivt vid tyngre vikter. Återkommer med en grundligare utvärdering när jag hunnit testa den på riktigt.

Och vad väger mästerverket då? 160g, så totalvikten på ryggsäcken hamnar fortfarande under 900g.

Bilagor

• DSC_0482.jpg
    DSC_0482.jpg
    48.8 KB · Visningar: 605
Imponerad! Du får göra test med tung packning med ramen och sedan skriva ner dina erfarenheter här på Utsidan.
Är Jam så bra för dig så att du gärna lägger i en ram än att skaffa en annan lätt ryggsäck med ordentligare bärsystem med tanke på kamerautrustningen?

Jag är väldigt nöjd med min Jam2, ja. Men den största anledningen till att jag gjorde en ram till ryggsäcken ist för att köpa en ny ryggsäck för lite tyngre packning var framför allt en kostnadsfråga. Är student, så då får man hushålla med pengarna om man dessutom ska ha råd att ta sig ut på äventyr.

Och dessutom är det riktigt kul med små DIY-projekt!

Jag förstår. Det är ju smart att fortsätta att "utveckla" på samma rygga istället för att skaffa ytterligare pryl. Du får återkomma när du har testat den med ramen + tyngre packning!

Hur tänker du skydda väven vid rambenens ändar? Det ser ut som om de kunde gnaga hål ganska snabbt, men du kanske har sytt till någon form av skyddsfodral? Kul projekt för övrigt!

Själv lånade jag ramen från min crux 47-x till min Granite Gear Ozone (istället för kompositplattan) som numera väger 1200g istället för 1430g. Kommer att kunna bära upp till18-19 kg med den (upp till tio dagar med lite fiske och kamerautrustning).

Behövdes lite moddande men den fungerar förträffligt.
/Petri

Hur tänker du skydda väven vid rambenens ändar? Det ser ut som om de kunde gnaga hål ganska snabbt, men du kanske har sytt till någon form av skyddsfodral? Kul projekt för övrigt!

Jag har också funderat över detta. Har slipat ändarna runda, men har ändå funderat på om man borde förstärka på ngt sätt. Blir nog svårt att sy om man vill använda den tidigare nämnda fickan till ramen. Nödlösningen blir väl silvertejp på ramen ändar, men min estetiska sida motsätter sig. Vi får se hur det slutar, men helt klart bör man förstärka på ngt sätt iaf.

Ramen ser jättefin ut, och jag gillar att du försöker hitta en lösning på den ryggsäck du redan har istället för att köpa en ny.
Jag har själv haft lite funderingar på att komplettera min hemsydda ryggsäck med en aluminiumförstärkning som jag kan använda vid behov när jag har lite tyngre packning. (bilder på min ryggsäck finns i ett av mina album)
Min ide var att använda två platta aluminium skenor, typ 3 cm breda, 2-3 mm tjocka som jag formar efter ryggen. Tanken var att sy några "fickor" som jag trär in skenorna i vid behov i ryggen. Jag tror en vadering av dessa fickor kan avhjälpa förslittningar i tyget.

Men din lösning på ram ser inte dum ut så kanske jag lånar din idee iställer om det är ok :) Ska bli intressant att höra om hur den fungerar med tyngre packning.

Låna på du! Jag köpte materialet på ironbill.se, rekommenderas! Köpte två st enmeters stavar med diameter 8mm samt ett rör med matchande innerdiameter. Dock var passningen inte helt exakt, så fick slipa till lite för att få det att passa. Att böja stavarna var inget problem, använde ett sånt där "böj-verktyg" till de skarpa böjjarna, och böjde resten över knäet.

Lycka till, och säg till om det är ngt jag kan hjälpa till med!

Ramen ser jättefin ut, och jag gillar att du försöker hitta en lösning på den ryggsäck du redan har istället för att köpa en ny.
Jag har själv haft lite funderingar på att komplettera min hemsydda ryggsäck med en aluminiumförstärkning som jag kan använda vid behov när jag har lite tyngre packning. (bilder på min ryggsäck finns i ett av mina album)
Min ide var att använda två platta aluminium skenor, typ 3 cm breda, 2-3 mm tjocka som jag formar efter ryggen. Tanken var att sy några "fickor" som jag trär in skenorna i vid behov i ryggen. Jag tror en vadering av dessa fickor kan avhjälpa förslittningar i tyget.

Men din lösning på ram ser inte dum ut så kanske jag lånar din idee iställer om det är ok :) Ska bli intressant att höra om hur den fungerar med tyngre packning.

Ryggsäcken såg fin ut, hur mycket rymmer den? Vad väger den? Berätta mer! Och det där tältet, kan du inte lägga upp lite bilder på det också?

Kommer nog fortsätta modda min jam2, stärkt av mina framgångar (har även trimmat bort fickan för vätskesystem, samt kortat remmar och så, fick ner vikten med drygt 80g). Har funderat lite på att försöka göra ytterfickan lite stretchigare för att göra den mer användbar när säcken är fullpackad. Vi får se hur det slutar!

tackar och tack för tipset om var man kan köpa aluminium, de flesta ställen jag hittat tidigare vill att man är företagare för att köpa.

Låna på du! Jag köpte materialet på ironbill.se, rekommenderas! Köpte två st enmeters stavar med diameter 8mm samt ett rör med matchande innerdiameter. Dock var passningen inte helt exakt, så fick slipa till lite för att få det att passa. Att böja stavarna var inget problem, använde ett sånt där "böj-verktyg" till de skarpa böjjarna, och böjde resten över knäet.

Lycka till, och säg till om det är ngt jag kan hjälpa till med!

Har slipat ändarna runda, men har ändå funderat på om man borde förstärka på ngt sätt. Blir nog svårt att sy om man vill använda den tidigare nämnda fickan till ramen. Nödlösningen blir väl silvertejp på ramen ändar, men min estetiska sida motsätter sig. Vi får se hur det slutar, men helt klart bör man förstärka på ngt sätt iaf.

Jag gjorde en liknande lösning med 8-milimeters kolfiberstavar. Då köpte jag mjuka ändpluppar avsedda för drakbygge. Firman som jag köpte från finns inte kvar, men du kanske kan googla dig till en annan källa.

Tillägg: här är en amerikansk sajt: http://www.kitebuilder.com/catalog/index.php/cPath/29_149?osCsid=a48551fef65fe9c428ec0b73e49e12de

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 6
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg