Rainbow?

Vet någon något om Rainbows olika kajaker, Laser t ex, eller Oasis (kan den funka till en ganska kort och lätt - 163 cm/49 kg- fjortonåring ?). Priset gör dem mycket tilltalande, men jag känner ingen som har provat dem, så frågan inställer sig om de har några nackdelar jag inte genomskådar.

Hej Charlotte

Min ganska begränsade erfarenhet av Rainbow oasis är att det den är mycket stabil och lätt paddlad det i kombination med det låga priset gör den till en mycket bra förstaköps kajak. Nackdelen är att den ganska snabbt blir tråkig att paddla och kanske inte så mycket att utvecklas i. Om man väger in utvecklingsmöjligheterna är nog Lasern ett lite bättre köp trots det högre priset. Den har jag iof sig inte paddlat. Ett annat alternativ är att köpa en begagnad kajak med lite bättre utvecklings möjligheter.
MVH
Johan

Vätternkajak hyr ut rainbow kajaker.

Hej
Det jag vet om rainbow kajaker är att Vätternkajak hyr ut dessa och har bra kunskaper om dessa hör av dig dit. Sök på Vätternkajak så hittar du tel nr. Har bara provat en oasis en kort stund men den gick ganska djupt i vattnet och kändes väldigt stabil.
/Johan

tack för snabbt svar! Om tonåringen i fråga växer ifrån Oasisen spelar inte så stor roll, för det finns ett syskon till som blir tonåring vad det lider. Det viktiga är att hon tycker det är så roligt att paddla den att hon lär sig så mycket att den blir tråkig, om du förstår vad jag menar. Men vad skulle du rekommendera som bättre (begagnat) alternativ?
undrar Lotta

Norskt alternativ

Mina egna döttrar paddlade varsin Hasle K-400 när de var lite yngre. Jag tyckte själv om kajaken, det går även att klämma ned en vuxen i den för en kortare tur. Haslen är av god kvalitet och har sympatiska paddlingsegenskaper, men måste kompletteras med flytsäckar a la forskajak för och akter.

Jämför med Oasis är Hasle K-400 roligare att padda men sämre att lasta och blir urväxt något fortare.

Säljs av Mats i Grebbestad, http://www.kajakcenter.com/

mvh,
Jens

En kompis till mig hade en Oasis.
När jag provade den upplevde jag att den drog åt vänster, efter ett tag erkände han att den gjorde det för honom också men han hade trott att det var hans fel.
Den måste ha varit sned i formen, kanske urtagen innan den härdat tillräckligt?

Hursomhelst, provpaddla innan köp, den finns kvar därute nånstans.

JL

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg