Rainbow Oasis

Testade en Rainbow Oasis i helgen. ( 4,33 * 0,63 ) Den var extremt kursstabil samtidigt som den tack vare sin längd var väldigt lättmanövrerad. ( Förutom att den kanske inte svarade så där toppen på att kanta/luta. ) Samtidigt väldigt initialstabil.
Vad finns det för nackdelar med en så kort och bred kajak? En nackdel är förstås att det är dåligt med packutrymmen. Men hur påverkas tex. ”marchhastigheten”?? Kan man förvänta sig att man hamnar på efterkälken när man paddlar tillsammans med ”standardhavskajaker” på runt 5 m?? Eller är skillnaden marginell?
Kul att höra era synpunkter eftersom jag själv är relativt nybörjare i Kajak.

[Ändrat av ulindh 2001-07-12 kl 00:12]

Speed

Japp det brukar vara en klar skillnad i fart mellan kortare polyetenkajaker och längre glasfiberkajaker vilket som sagt är helt naturligt.

Här är ett Kraft/Fart diagram för en 5.2m glasfiberkajak

http://www.trapperkanot.se/projekt5.htm

vid 2.5 knop går det åt 1.45 pounds medan en Seayak behöver 1.51 Seayaken är annars en av dom raskare polyetenkajakerna men den kortare vattenlinjen och den råare ytan gör det går åt mer energi ändå, skillnaderna ökar sedan ju fortare det går. Skall man sluka distans i farter runt 4-5 knop så bör man nog kanske inte välja den kajaken du nämner föresten läste jag att den bara är 4.25m lång.

det är ingen slump att många kajaker är 5-5,5m långa det är en längd som ger trevliga långfärdskajaker med bra prestanda. Tänk också på att det är skillnad på totallängd och längd i vattenlinjen många kajaker har långa överhäng.

Men, men polyetenkajaker har många andra fördelar som kan göra dom till bra val ändå. Men då gäller det som sagt att hamna i rätt sällskap.

Hasse

Rättelse........!!!

Ursäkta - jag skrev fel!
Längden på Rainbow Oasis är 4,33 m !!!!
Den är alltså extremt kort!
--------------------------------------------

Jag hyrde en Rainbow för några veckor sen

Jag skrev en recension här på Utsiden, men det verkar inte vara så många som hittar till den avdelningen så jag upprepar den här.

Enkel, trög, blöt . . . men kul
-------------------------------
Havsabstinensen blev svår, så jag rusade ner till Djurgårdsbron och hyrde en Oasis Rainbow - en liten rotationsgjuten kajak av absolut enklaste modell. Den är bara 425cm lång så det är inget fartvidunder. Den är bred och flatbottnad (passar bra för uthyrning). Kajaken har varken skädda eller roder, men är förvånansvärt kursstabil. Jag paddlade genom Djurgårdsbrunnskanalen smått besviken: den var trög och rätt tråkig i det lugna vattnet.

När jag väl kom ut ur kanalen blåste det rätt mycket, och vaxholmsbåtar och annat otyg drog upp rejäla vågor. Då blev det plötsligen väldigt roligt att paddla, men väldigt blött. Kajaken är väldigt lättmanövrerad och surfar stabilt och livfullt på svallvågor (det behövs inte mycket).

Sittkomforten var mycket bra för mig (173 cm lång). Priset är nästan oslagbart: ca 6000 kr.

Plus: Billig, extremt enkel, lättmanövrerad, kul i vågor
Minus: Trög, tung, blöt

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg