Rätt segt

Är inte utsidans sidor rätt sega.Ändå har jag bredband,men när man ska ladda en ny sida så stannar webläsaren till liksom och funderar jämt.

Hallå!
.........samma här och jag har ett snabbt "bredband" på 1 Mb. Det borde bara flyta på!
Men man får ha tålamod och de tror jag de flesta Utsides surfare har i sin karaktär ....eller (?).

En förklaring

När en dynamisk site, som utsidan, är uppbyggd av databasfiler så blir det segare är om siten bygger på ren html, statisk site (den gamla metoden av sidbyggande). När du vill se en sida så hämtas sidans olika delar från databaser och sätts ihop. Det är just hämtandet av filer som tar tid och kan upplevas som segt, särskillt om det ska hämtas information från en stor datafil.

Re: En förklaring

lignell01; sa:
Det är just hämtandet av filer som tar tid och kan upplevas som segt, särskillt om det ska hämtas information från en stor datafil.
Är det inte därför man skaffar bredband? för att den hämtningen skall gå så fort som möjligt. jag kör med vanligt 56k modem och jag märker ingen större skillnad på Utsidan och på andra dynamiska hemsidor. En förklaring kan däremot vara att Utsidan har för liten serverkraft då PHP är serverbaserat och de kanske skulle införskaffa lite högra prestanda på sina servrar? bara en idé

Re: Re: En förklaring

(Emil Persson) skrev:
"Det är just hämtandet av filer som tar tid och kan upplevas som segt, särskillt om det ska hämtas information från en stor datafil.
Är det inte därför man skaffar bredband? för att den hämtningen skall gå så fort som möjligt. jag kör med vanligt 56k modem och jag märker ingen större skillnad på Utsidan och på andra dynamiska hemsidor. En förklaring kan däremot vara att Utsidan har för liten serverkraft då PHP är serverbaserat och de kanske skulle införskaffa lite högra prestanda på sina servrar? bara en idé."

En snabb server som klarar av många besökare samtidigt är inte helt fel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg