Rätt rygga på Thailandluffen

Hejsan

Ja ska köpa en beg.rygga som ja kan ha även på vandringar så Haglöfs Track faller direkt. Har tittat på tidigare forum och sett att många plussar för Lundhags & Viktor. Läste även att det går att koppla ihop sidofickorna på Viktor´n för att få en liten dagturssäck vilket är bra. Var kan man hitta beg. säckar på nätet förutom här? Ska vara borta i drygt tre veckor, vad behöver ja för storlek tro??? (är 185 lång).

MVH Per-Inge
 
Fixa ett nätgaller (finns på naturkompaniet/outside m.fl) att slå runt ryggan och låsa. De ryggor du funderar på är väldigt "lätta" att ta sig in i och det kan ha sina nackdelar på luffen. Det gäller både transporten ner med flyg som på de båt/buss resor du kommer att göra i detta underbara land.
Lycka till.
 
sakupplysning!!!

peringen; sa:
Hejsan

Ja ska köpa en beg.rygga som ja kan ha även på vandringar så Haglöfs Track faller direkt. Har tittat på tidigare forum och sett att många plussar för Lundhags & Viktor. Läste även att det går att koppla ihop sidofickorna på Viktor´n för att få en liten dagturssäck vilket är bra. Var kan man hitta beg. säckar på nätet förutom här? Ska vara borta i drygt tre veckor, vad behöver ja för storlek tro??? (är 185 lång).

MVH Per-Inge

jag kan bara säga att på de nya victor modellerna går det ej att koppla ihop sidofickorna till en turryggsäck.. detta går däremot på lundhags V12 rygga som finns i >90 och i >70
 
Jag använde en Shosho 60 med Pac-safenät under min åttamånadersresa. Jag kan bara konstatera att Shoshon trots stålnät är omöjlig att låsa om den inte är spräckfull. Detta gäller nog de flesta ryggsäckar som inte enbart har blixtlås med dubbla metalldragskor. Sedan kan man diskutera om stålnätet avskräcker eller drar till sig tjuvar. En vajer räcker oftast mot hit-n-run eller busstölder. En beslutsam tjuv tar sig alltid in, oavsett skyddsåtgärder. Komfortmässigt skulle jag hellre ha haft min kompis Lundhags V-6.

Helst ska du inte ha en >50-literssäck om du vill vara riktigt rörlig och kunna använda publika transportmedel. En av mina resekamrater gick över till en 45-liters Lowekopia han köpte på Khao San road och han fick ändå ned mycket prylar i den och sin lilla dagturssäck! Packlista:
http://www.zon.se/footprints/utrustning2.shtml

Just som dagtursäck använde vi Haglöfs lilla Constrictor, i lätt modifierat utförande. Den går nog inte att få tag i längre, utom om någon affär har ett restparti (enstaka fanns på Naturkompaniet och Intersport i Västerås i julas). Hellre en säck än två fickor som inte rymmer lika stora saker. Se förslag:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14202

Min erfarenhet är att vandring och resa kräver olika säckar. Renodlade resesäckar är dock ofta stora och med halvdana bärsystem (undantaget är den utmärkta Karrimor Global, som även har en dagturssäck). Hellre en riktig mindre ryggsäck.

Om du ska resa i tre veckor och sedan endast vandra med säcken, strunta i dess reseegenskaper. En piratkopia i Bangkok kan också vara ett prisvärt alternativ, om du bara fraktar ned prylarna i en billig sportbag eller något. Bärsystemen är av varierande klass, men den som shoppar kan hitta hyggliga säckar, som inte är stöldbegärliga.
 
Lätt packning!!

För att resa tre veckor i Thailand är det bästa en liten (25-40l) lätt ryggsäck som du kan ta med dig på bussar, i tåg etc. Kan lätt låsas och också användas som dagstursäck.

Jag reste 8 månader i Sydostasien och Sydamerika med en Lowe Alpine Voyager 35l, och den var helt perfekt och mer än tillräckligt stor. Man får bara se till att behärska sig och inte packa med massa strunt. För varma länder som Thailand räcker det med 2 t-shirts, shorts, byxor, tre par strumpor/kalsonger. Ett litet reseparaply eller en miniponcho i tunn plast (köps för för 20 kr t ex i Bangkok) är allt som behövs för regn och djungelvandringar (paraply i städer, men funkar oxo i djungeln), Gore-Tex etc blir alldeles för varmt. Ett par Teva-sandaler och ett par gympaskor funkar för allt inkl bergsbestigningar. Enda anledningen att ha en större rygga är om du måste släpa på veckoransoner av mat, men det tror jag knappast du kommer att göra, även om du ska ut i djungeln. Man går i 95% av fallen med guide i Thailand, och då kommer de ordna med mat.

En ryggsäck som du också vill kunna använda i svenska fjällen blir av nödvändighet större, mer kläder och mer mat nödvändig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
krille92 Rätt ryggsäck??? Transportera 23
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Scout^ packa rätt? Transportera 4
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg