Det är många olika bud. Vissa säger att jag borde betala lite mer och får en bra Gore-tex jacka som andas vilket sägs vara mycket viktigt. Dessutom betala lite mer för slitstark jacka som inte går sönder så lätt. Vissa andra säger släng inte pengarna i sjön, det blir inte så mycket skillnad ändå. Visserligen andas Gore-tex men det andas inte så värt mycket för att man ska märka större skillnad.
Ni som kan detta, är det väldigt skillnad mellan Gore-tex och andra billigare mateial?
Nja, både och, det beror på...... Tyvärr blir nog svaret lite grand så.
I labtest (finns på nätet, googla, nåt amerikanske militärtest) så kan man visa på skillnader i ånggenomsläpplighet när man jämför olika material. Det är inte samma sak som att du känner skillnad när du svettas på väg uppför Vierranvarri i 10 plusgrader och regn.
Jag har haft en 3-lagers Tierra Gore-Tex, Abeko-jacka i nåt "andas"-material, Klättermusen Grim i Event och numera har jag en Mountain Equipment jacka i Drilite. Gemensamt är att alla är nån slags plast-jacka med viss genomsläpplighet, samt att jag brukar bli blöt från insidan men aldrig från utsidan.
Jag svettas rätt hyfsat och enda sättet är att se till att det finns ordentlig ventilation. Lagom öppet med dragkedja, genom fickor, under armar osv. Det är också mitt råd, se till att det går att ventilera ordentligt.
Sen kommer andra krav till, vikt, snygg, gå att använda på vinter (det är personligt om man tycker att det går att ha samma jacka sommar som vinter), funka i stan, pris, image-faktor mm mm.
Själv skulle jag inte betala 4-6000:- för en jacka att ha på sommar/höst-vandringar i fjällen. Jag vill ha nåt annat hemma i stan, nåt annat på vintern än det som uppfyller mina krav för fjällvandringar. Fast min röda ME Drilite jacka är sk*t-snygg så vill jag inte slita på den i stan.
De dyra jackorna är vanligtvis också tyngre än vad jag vill släpa på. Att Gore-tex jackor för flera tusen håller bättre än billigare varianter är inte jag övertygad om.
Skulle jag köpa ny jacka idag hade jag nog spontant köpt en liknande den jag har från ME, alternativt någon av de billigare, lättare från Marmot, eller ITABS Packway.
Lycka till i Djungeln!
Peter P.