Räddningsflotte

Jag är intresserad av att få tag på en räddningsflotte för en person, typ såna som flygvapnet har till sina piloter. Vart finns såna att få tag i?
Tack på förhand för all hjälp.

Mvh Lasse
 
Japp

Jo jag vill ha den i kajaken för en längre paddling, lika bra att vara säker då det inte tar så mycket plats.
 
Skall du paddla ensam så finns det kanske en poäng med en flotte som sista utväg. Är ni däremot två eller flera så skulle jag nog rekomendera att ni tränar på kamraträddningar och att bygga flotte med kajakerna istället.
 
japp sånt är ovärdeligt, har övat en hel del själv också i dåligt väder, men nära land. Men är jag själv och driver bort från kajaken av någon anledning.. Då vill inte jag bli statistik :)
Hittade förresten en flotte på ett ställe som heter Fola airsafe, de gör bland annat flottar åt fallskärmsjägarna. En sån flotte väger bara 4,5 kg.
 
Här säljs en flotte som är byggd för "äventyrare" extremt liten http://www.alpackaraft.com

Fast det är nog enklare att använda en pontonlösning så som på VKV kajakerna. En flotta är ju inte en snabb lösning om man blåser upp den. Då måste det vara någon form av luft patron.

Då är det nog betydligt bättre att se till att alltid komma i kajaken igen. Det finns de som installerar elektriska länspumpar för snabb tömning.
 
Då får man ha en trampgenerator i kajaken, haha.
Det verkar som att jag kör på Fola Airsafe´s uppblåsbara nödflotte i alla fall, den verkar vettigast om man jämför. Vad jag kunde hitta nu i alla fall. Men som sagt, alla tips är välkomna..
 
Lina

flajjer; sa:
japp sånt är ovärdeligt, har övat en hel del själv också i dåligt väder, men nära land. Men är jag själv och driver bort från kajaken av någon anledning.. Då vill inte jag bli statistik :)
Hittade förresten en flotte på ett ställe som heter Fola airsafe, de gör bland annat flottar åt fallskärmsjägarna. En sån flotte väger bara 4,5 kg.

Blev nyfiken på hur du tänkt. Har du tänkt att ha 4,5 kg på ryggen? Om du sätter flotten på kajaken och den driver bort har du ju varken kajak eller flotte(?). Jag har en livlina till kajaken, som jag fäster i flytvästen när jag är ensam.
Jag förstår inte riktigt vitsen med en flotte när du har en kajak.

Men lycka till med sökandet.

/Niklas