Hallå!
Har jobbat med inventering i fält under en längre period och eftersom det blev något av ett race mot Kung Bore framåt höstkanten så var jag lite stressad och slarvade med att smörja in mina Lundhags läderskalkängor när jag ställde av dem för ett par nya. De var då genomblöta då de nedre sömmarna hade släppt (d.v.s. hål rakt in) och antagligen gjorde detta i kombination med de stora temperaturväxlingarna i bilen (som de förvarades i) att lädret tog mycket stryk. Lädret har hårdnat på nedre delen av kängorna men har inte spruckit. Träbottnarna i sulorna har också spruckit och lossnat från lädret. När jag kom hem smörjde jag in dem med minkfett, dock utan att blötlägga dem först vilket kanske var dumt. Det hjälpte i alla fall inte mycket.
Vad tror ni, går det att rädda kängorna? Tips på hur? Hade ändå tänkt att skicka dom till Lundhags för omsulning och fixning av sömmarna. Ska skriva till Lundhags också men tänkte börja med att fråga här. Tack! /Tobbe
Har jobbat med inventering i fält under en längre period och eftersom det blev något av ett race mot Kung Bore framåt höstkanten så var jag lite stressad och slarvade med att smörja in mina Lundhags läderskalkängor när jag ställde av dem för ett par nya. De var då genomblöta då de nedre sömmarna hade släppt (d.v.s. hål rakt in) och antagligen gjorde detta i kombination med de stora temperaturväxlingarna i bilen (som de förvarades i) att lädret tog mycket stryk. Lädret har hårdnat på nedre delen av kängorna men har inte spruckit. Träbottnarna i sulorna har också spruckit och lossnat från lädret. När jag kom hem smörjde jag in dem med minkfett, dock utan att blötlägga dem först vilket kanske var dumt. Det hjälpte i alla fall inte mycket.
Vad tror ni, går det att rädda kängorna? Tips på hur? Hade ändå tänkt att skicka dom till Lundhags för omsulning och fixning av sömmarna. Ska skriva till Lundhags också men tänkte börja med att fråga här. Tack! /Tobbe