Råd till okunnig angående övernattning i vindskydd under vinter

Hej Allihopa!

Precis som titeln säger önskar jag råd och tips gällande övernattning i vindskydd på vintern i mellersta Sverige. Jag är fullständigt ofriluftig men fast beslutad att uppfylla min tjejs födelsedagsönskan om att vi ska övernatta i ett vindskydd i december. I stort sett så kan jag tända och hålla liv i en brasa men inte mycket mer än så och min tjej är likadan.

Ytterligare en svårighet är att jag har det otroligt ekonomiskt knapert och därmed är beroende av gratis eller billig utlåning av prylar.

Hittills känner jag till vindskyddskartan - men har svårt att analysera vilka vindskydd som lämpar sig för övernattning vintertid sett till byggets konstruktion och placering av eldplats osv.

Känner också till fritidsbanken för gratis uthyrning av exempelvis sovsäck och liggunderlag men eftersom de endast har bilder utan vidare beskrivning känner jag mig något osäker på vad som egentligen krävs för en sådan utflykt som jag tänkt mig.

Alla råd och information om lämpliga resurser uppskattas!

ps. jag är medveten att tälta eventuellt vore enklare men tjejen har tydligt önskemål om vindskydd (om det är genomförbart)
 
Vad kul!
Vindskydd är inte svårare än tält vintertid.
Några tips:
-varm sovsäck (marginal till "komfort-temperaturen")
-varma liggunderlag (ju högre r-värde dess bättre), att sova på två stycken är inte dumt, gärna ett uppblåst och ett skumplast i botten (om det skulle läcka)
-om du har flera vindskydd att välja på så välj ett med öppning i lä. Har du inte rekat innan så brukar vindskydd vid sjöar alltid ha öppningen ut mot sjön.
-SPADE är bra. Om det blåser igenom vindskyddet så tätar du med snö. Om underlaget är ojämnt/vassa stenar där ni skall sova så skottar ni upp en liten snöbädd så det blir jämnt.
-elden är mysig men kan brinna ut när ni skall sova
-varm mat och dryck i magen när det är sovdags gör skillnad för att inte frysa.
-bra att planera nattliga kissningen i förväg för att minimera tiden utanför sovsäcken.

Andra kloka får gärna fylla på eller nyansera (exempelvis om elden)
 
Det låter som en trevlig idé, man ska se till att man har det bekvämt.
Om man äter ordentligt innan kan man ju ha enklare kvälls mat (något att grilla, snacks). Annars bra att ha färdig mat som bara behöver värmas, kokas, om man vill laga till på elden.

Beroende på väder och temperatur så kan man ju ha olika förstärkningsplagg/åtgärder.
Det beror ju också på om ni ska vandra en bit med alla grejor, då behövs en ryggsäck, eller om ni kan ta bil nästan ända fram.

Som nämnts t ex dubbla liggunderlag, men även en lätt filt att ha över sovsäcken gör skillnad om sovsäcken inte är så bra. Kudde är bekvämt, och mössa gör att man klarar sig med huvudet utanför säcken. Långkalsonger, långärmad tröja och yllesockar på sig om man är frusen. Jag är inte frusen av mig men fötterna kan vara lite svårt att hålla varma i minusgrader så varma rejäla skor och dunjacka även innan man lägger sig är bra bara man inte är så varm att man blir svettig/fuktig, då är ombyte till sovkläder bra (och så har man sina kläder som man ska ha ingen nästa morgon inne i sovsäcken under natten så att de är varma och torra när man vaknar (så lite extra plats i säcken så den inte sitter för tight, är den trång blir den dessutom kanske kallare än om den kan vara "fluffig"). Jacka kan ju också förstärka runt fötterna eller på kroppen om man sätter sig upp i sovsäcken på morgonen.
Man kan ha en pet-flaska att fylla med varmvatten (och sedan stoppa i en yllesocka) att värma sig med i sovsäcken under natten.

Ta med en lampa (stormlykta, tältlykta eller ett "gravljus") så kan ni ha lite ljus brinnande på ett säkert avstånd hela natten. Liten pannlampa är praktiskt när det är mörkt redan klockan 16.
Termos fylld med varmvatten till en första mugg kaffe eller så att dricka innan man kliver upp ur sovsäcken är sällan fel. Vattenflaska om man är törstig under natten.

Rekognosera innan, det finns ju till ock med enstaka ställen där det både finns vindskydd och öppen stuga för övernattning nära varandra. I december är det kanske inte så ofta upptaget av andra, men om det inte finns ved, såg, yxa är det ju bra att veta vad man behöver ordna med själv. Det går ju åt lite ved även om det bara är för en natt. Finns grillgaller ock något att sitta bekvämt på, eller vill man ha med en stol/sittunderlag om man ska vara där en hel kväll. Finns det tak att sitta under vid eldstaden, behövs regnplagg eller en tarp?
 
Ett alternativ till sovsäck är vanliga täcken. Använd flera täcken på varandra, exempelvis tre. Filtar går också att stoppa in.

Isolerande liggunderlag är nödvändigt som Gulddoktorn skrev. Gärna tjocka så ni sover mjukt. Där är behoven olika. Om ni kan köra bil till platsen kan ni ta era vanliga madrasser hemifrån. På det här sättet går det att sova bekvämt ute utan extra utrustning som kostar pengar.

Nu är ämnet vindskydd. Steget är inte långt till att sova under bar himmel. Är det stjärnklart och hyfsat vindstilla kan det vara ett alternativ. Vill man se stjärnorna är det bra att komma långt från tätorter som ger ljusföroreningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
bsandborgh Plogas vägen till Sitoälvsbron? Allmänt om friluftsliv 2
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Kogoyo Tåg/buss till Björnlandets (och Hamra) nationalpark Allmänt om friluftsliv 1
Johan123 Hur hitta chaufför som kan köra bil upp till norra Dalarna? Allmänt om friluftsliv 5
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg