Vi spenderade tre dagar där i slutet av augusti 2012. En hel del människor men vi råkade inte ut för några köer alls. Varmt i solen, lite kyligt för övrigt.
Första dagen gjorde vi Palavar les Flots. Helbultad enkel sva led som är rätt lång. Längden var det enda anmärkningsvärda tyckte vi. En ganska tråkig led, det kändes som om man gjorde samma replängd om igen 20 gånger. Men andra var lyriska över den, smaken är som baken.
Dag två spenderade i Draye området. Vill minnas att sportklättringen var helt ok där, inget att skirva hem om kanske, men ett bra ställe att spendera en dag på.
Tredje och sista dagen gjorde vi Fissure d'Ailefroide, en sprickkamin linje som klyver klippan i 8 repor, den tydligaste och mest lockande linjen i hela området enligt mig. Enligt föraren en mixad led men jag fick för mig att klättra den endast på egna säkringar, även standplatserna, och det blev en av de roligaste lederna jag gjort. Det finns egentligen bara ett ställe man kan bli lite frestad att klippa en bult, det är efter en tak traverse med en förlossningsklämning upp ur sprickan. Finns dock en bra kilplacering ovanför men har man bara kört på egna säkringar upp dit vill man inte ramla innan man fått in och klippt den.
Jag har för mig att föraren vill att man klättrar runt sista kaminklämman, men det är synd att avvika från den maffiga linjen. Finns bra med säkringar längst in, men ta av ryggan! Det var för övrigt lite konstigt med vissa av bultarna vi såg på leden. Ibland där det inga fanns några säkringar alls fanns det inga bultar heller, men precis bredvid en klockren kamplacering fanns det en blank bult. Som om de ville markera att här bultar man där man vill minsann! Bättre nytta hade man haft om man lagt dem där det inga fanns nå annat, men vill man markera så vill man. Sen sket sig vädret så vi åkte vidare till Verdon...