Rabocksjakt

Darfor att just vid denna plats, sa ar naturen oerhort speciell. Den motsvaras av ingenting i Sverige. Det var riktat till folk som lagger in lite andra varden i jakt an bara skjutandet.

Det finns väl förmodligen något gott skäl till att man inte jagar råbock vid denna tid på året i Sverige?

Re: Bambi!!

Blekingepaddlare; sa:
Mig veterligen har bocken gjort sitt för bambi för länge sedan

De skall födas i slutet av maj/början av juni. Om man jagar under denna tid (oavsett vad man jagar) så finns det väl risk för aborter.

Har inte hört om en havande råbock - och vid den enda jakt som är aktuell, smygjakten, så stressas knappast getterna för om man stör dem så har man förstört chansen att ens få se en bock

Blekingepaddlare; sa:
Har inte hört om en havande råbock - och vid den enda jakt som är aktuell, smygjakten, så stressas knappast getterna för om man stör dem så har man förstört chansen att ens få se en bock

Förmodligen har ovanstående helt rätt. Jag vet inte för jag jagar inte. Våren är lite tidigare här också.

Kiden eller de gravida getterna skadas väl inte särskilt av att man jagar bockarna på våren. Bara man inte behöver släppa lös hund på skadskjutet djur som då riskerar att stressa getter och deras ungar.

I Uppland och kanske i några andra delar av landet så jagar man faktiskt också råbock på våren.

Freddan75, jag får gratulera till hajen...

mvh Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg