Rab Quantum 250

Jag har följt tråden "Erfarenhetar av riktigt lätta sovsäckar" men vågar inte kapa tråden där ;-) Det är så att jag ska ner till Pyreneerna i sommar och vandra i nån vecka. Så jag söker en riktigt lätt sovsäck av dun för sommarbruk. Jag har redan en TNF Blue Kazoo som är utmärkt men för tung och varm på sommar.

Jag har hittat en intressant sovsäck - Rab Quantum 250. Viktigt är komforten ska vara runt -1 eller 0. Jag övernattar i tält. Någon som har erfarenhet av Quantum 250? Priset är också vettigt, runt 2500 kr.

Jag har också kollat på Dewline men tvekar pga inget blixtlås och rädslan att det blir för varmt i sovsäcken?

macpac; sa:
Jag har följt tråden "Erfarenhetar av riktigt lätta sovsäckar" men vågar inte kapa tråden där ;-) Det är så att jag ska ner till Pyreneerna i sommar och vandra i nån vecka. Så jag söker en riktigt lätt sovsäck av dun för sommarbruk. Jag har redan en TNF Blue Kazoo som är utmärkt men för tung och varm på sommar.

Jag har hittat en intressant sovsäck - Rab Quantum 250. Viktigt är komforten ska vara runt -1 eller 0. Jag övernattar i tält. Någon som har erfarenhet av Quantum 250? Priset är också vettigt, runt 2500 kr.

Jag har också kollat på Dewline men tvekar pga inget blixtlås och rädslan att det blir för varmt i sovsäcken?

När jag fösökte komma underfund med
förutsättningarna för frågan,
insåg att jag jag måste googla fram en massa information
t ex om aktuella vikter och komfortzoner, och gav därför upp. Jag vet inte ens om Dewline är ett märke eller en modell.

Sagt som ett tips.

Mina sovsäckar, av vilka min Haglöfs LIM (714 gram
packvikt, +2 komfort), följt mig 31 dagar i Pyreneerna,
med 18 fria övernattningar, saknar blixtlås.
Jag saknade det inte. Blixtlås är en irriterande detalj
som fastnar i tyger, går sönder, osv. Är det varmt lägger jag
mig ovanpå säcken, när det blir svalare
kryper jag ned. Någon finjustering är knappast
aktuell.

Jag tycker RAB ser intressant ut och blir lite
sur över att mina sovsäckar väger såpass mycket
(även om min ME, 840 gram packad, har påstådd komfort ned till ett par minusgrader).

Hur stor?

Tycker att storleken inne i säcken har stor betydelse för komforten av en sommarsäck. Jag föredrar svängrum dvs jag är en ivändare. Därmed skulle jag inte köpa en säck som jag inte provlegat i.

Thure

Inte så lätt...

...med olika angivelser på temperaturer på sovsäckar ute på marknaden. Jag försöker i första hand titta på komforttemperatur och sedan längd och priser och så kvaliteten på sovsäcken. Vad jag har läst om Rab så har det mestadels varit positivt och sägs att ha bra kvalite. Därför är jag nyfiken på Rab. Rab Quantum 250 (endurance) har en längd på 215x75 cm och väger 680 gram. Komforttemperaturen är 0. Kostar ca 2500 kr på Upandunder-hemsidan.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg