Quinzhee

I svenska beskrivningar hur man bygger en sådan snökoja rekomenderar man att det skall vara kallare än -10 grader för att snön skall frysa ihop.

Jag har själv aldrig testat att göra en quinzhee och undrar därför om någon vet hur noga det är med denna temperatur?

Ulf Schneeberger

När jag var med och gjorde en Quinzhee så var det ca -35 och det var inte heller perfekt eftersom snön var så torr. Vi blev tvungna att låta den frysa ihop över natten.

10 minusgrader är nog ett bra riktmärke. En viktig sak är att packa snön ordentligt under tiden man bygger den. Om man bygger rätt räcker det att snöhögen fryser några timmar om det är så kallt som -35, det är åtminstone min erfarenhet.

/mattias

det går att göra quinzhee även fast det är varmare än -10, det viktiga är att man packar snön noga. har man packat noga så kan man gräva ute quinzheen efter 3-4 timmar även om tempen är över -10.

Har aldrig byggt eller testat detta, så jag sökte lite på nätet och fann en beskrivning. Hittar dock inte varför man ska sticka ner stavar/pinnar etc genom snön när Quinzheen ska frysa till?

shelter1.jpg

För att...

... du ska få en förvarning om när du närmar dig ytan på snöhögen så att du inte gräver för långt. De fungerar som ett varningssystem mot att förstöra bivacken.

/Tommy

10 pinnar brukar de ange i literaturen. Själv tar jag fler än så för att det inte ska bli så långt mellan pinnarna sen beror det ju på hur stor snöka man gör.

/mattias

,,,Om jag får föreslå en typ av bivack vintertid, så är det en bra liggrop.... Quincheyn...tar ju ganka lång tid att bygga, och är kräver ganska mycket energi.... sträva efter att inte bygga den som bilden visar....(d.v.s.. som en rund snöhög..) utan mer åt det långsmala hållet... jag har för mig att vi gjorde den ca 4m lång, och drygt 2m bred... just bara för att ju mindre "hål" man har, desto mindre utrymme krävs att värma upp den...inte för att det blir så väldigt varmt... sen så lägg kraften på en bra bädd... ett annat alternativ, där man kan även elda, är ju en förstärkt gran..... lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg