Qd´s !?

Tja!

När är det lämpligt att ha qd´s karbinerna åt motsatt håll till varandra? Alltså den som klipps in i bulten med rakgrind åt ena hållet. Den andra som jag klipper in i repet har då grinden åt motsatt håll som den som sitter i bulten.

När är det då lämpligt att ha bägge karbinerna vänt åt samma håll

Enormt tacksam om någon kan förklara :)

När det gäller tradklättring så är det ganska vanligt att säkringen ligger inne i ett hörn. I det läget vill jag ha bägge grinderna riktade bort från hörnet, därför har jag mina åt samma håll.

Den enda anledningen jag känner till varför man vill ha dem åt motsatt håll är att man klipper bulten och repet åt samma håll. Alltså, om man klipper bulten med att trycka qdn bort från dig, så ska du också klippa repet i en rörelse bort från dig. Det blir kanske lättare så om man precis når bulten ut åt någin sida? Om inte så har jag ingen aning...

om man tänker sig att repdrag lyfter upp qd:n så blir det antingen karbinryggen eller den motsatta sidan, med grinden, på den karbin som sitter i bulten, som kan belastas mest vid ett fall.

då förefaller det bättre att ha grindarna riktade åt samma håll, bort från en själv.

det kan iofs komma i konflikt med en önskan att ha grindarna utåt ifrån ett hörn.

Kort sagt är det kanske en (marginell) fördel att ha grindarna år samma håll om den som bultat leden hade sina grindar åt samma håll, och vice versa.

Hur man klipper känns i praktiken ofta som en teoretisk fråga med ganska lite förankring i verklligheten.

Ett av ganska få sätt som en karbin kan klippa ur sig själv som jag sett på bild åtminstone är när karbinen vrids så att grinden öppnas av bulten i hängaren. (återkommer ev med länk)

Därför brukar jag "alltid" klippa från bulthållet i hängaren så att grinden kommer på andra sidan hängaren.

Det kan ju då innebära att grinden, i repkarbinen, hamnar mot klättraren, vilket är mindre optimalt ur självurklippningsaspekt...
Fast som redan diskuterats i andra trådar så är det inte så lätt att förutse vilket håll som är det optimala eftersom klättraren i olika skeden kan befinna sig både till vänster och till höger om bulten (eller kilen), samt att om man använder lite längre slingor, så kan qd:n vrida sig på olika sätt, eller karbinen rotera i slingan, så att det ändå blir på ett sätt som man inte förutsett.

Möjligen är resonemanget mer tillämpligt på tätt bultade leder och då kanske helst också väldigt raka leder.

Svårt att ge ett enkelt svar

Har klättrat i en massa år och har liksom slutat bry mig om hur mina QDs är orienterade. Det beror delvis på att det finns så många motstridiga uppgifter, och att jag inte riktigt orkat tänka själv.

De huvudsakliga grejerna att tänka på tycks vara att den nedre karbinen (den som repet löper genom) ska vara orienterad så att grinden är riktad bort från den riktning du eventuellt traverserar. Repet skall vid ett fall glida över karbinryggen och inte kunna öppna grinden.

Den andra grejen är att man bör klippa hängare så att grinden riktad bort från själva bulthuvudet.

Om man ALLTID skall tillfredställa båda så måste man ha QDs av båda sorterna (karbiner åt samma håll, respektive olika håll), och sinnesnärvaron att välja rätt i ett pressat läge. Till detta kommer förstås andra hänsyn, som utstickande klippformationer och annat som kan påverka grinden.

Mycket att hålla ordning på, helt enkelt. Min lösning är att ha QDs där jag kan rotera den nedre karbinen fritt. Klipper så att det blir rätt i övre ändan, och roterar sedan karbinen om jag anser att det behövs av något av ovanstående skäl.

En massa synpunkter hittar du på tradgirl.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
megge c r a s h p a d ? Sportklättring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg