pyrenéerna

Vi ska vandra i Pyrenéerna i Augusti (senare hälften). Är det orimligt att vandra från Pont de Suert (eller möjligtvis norr om, där Tunel de Viella börjar) till Puigcerda på en vecka? Hur är det med boendet, måste detta bokas i förväg och vad kostar det (lågbudget).
Om detta anses vara en onödigt lång sträcka att vandra på en vecka, är det någon som har ett bättre förslag? Vi kommer flyga till Barcelona, och tänkte ta oss med buss norröver...
Och maten?

Vad är det för skillnad på refuge libre och refuge con guarda?


hälsningar

maria och johan
 
hej igen.

Ja inte börjar man *vandra* i Pont de Suert (där jag var för en knapp vecka sen). Det går buss till Caldes de Boi, därifrån kan man lifta
till Boi-dalens ände och gå upp mot ventosastugan i Aigues Tortes,
fin ingång. Jag gick ut den vägen sista dagen av min senaste vandring.

Puigcerda ligger i Cerdagne. Jag nåddeOdeillo på franska sidan
av Cerdagne
efter 5 dagar. Jag nådde Caldes de Boi efter ytterligare 14.
Det kan gå lite fortare om man vandrar helt på spansk sida.,
men en vecka? Ska ni enbart gå på spansk sida är det klokt
att istortsett följa GR11 som finns beskriven av Paul Lucia
på egenlska (Cicerone Guides). Jag har den inte intill mig just nu,
men kan kolla. Det verkar mer realistiskt att försöka nå Andorra,
som har fantastiska bergstrakter om man väljer rätt väg.

En fri stuga har ingen vakt, ingen servering och kan vara
väl eller klent utrtustad.. En bemannad stuga (con guardia)
ger övernattning och måltidfer.

il C.
 
mer

Jag har nu kollat i de båda guideböcker jag äger över GR11.
Lucias bok anger 12 dagsetapper mellan tunnelmynningen
och Puigcerda. En annan bok av J-F Rodriguez (på franska)
får det till nio dagar. Jag har inte jämfört deras varianter
i detalj.

Så mycket är klart: mellan Aigues Tortes och Andorra blir
det kanske två dagar av rätt låg vandring. Det minst krängliga alternativet (med fina utsikter) går mellan Salardu och Comamaladalen på en gammal handelsväg. övernattning
i Montgarri, två dagar. I Comamala krävs tält. Därifrån vidare
mot Enric Pujol och Noarre är mycket fint men krävande
med bland annat ett brant pass utan stig. GR11 anger
andra, kanske lite mer civiliserade varianter.

det verkar iaf orealistiskt att försöka nå längre än till Andorra
på en vecka. Det kunde kanske vara värt att satsa
på ANdorra direkt - där finns hur mycket som helst att se
och 26 obemannade stugor, de flesta propra.

Tristainasjöarna, inre Ransoldalen, Caban Sorda,
Juclarsjöarna, Siscarodalen. Ack, redan minnen
och nostalgi!

Svar på bortglömd fråga. det är knappast meningsfullt
att försöka boka alla övernattningar i förväg.
Man kan tvingas till vila av dåligt väder; man kan också
förlora tid genom orienteringsbekymmer (dock knappast på
GR11). Det normala är att man ber stugvärden på ett ställe boka
plats för nästa kväll.

il C.
 
följdfrågor

Tack, återigen, för svaren. Som vi förstått det verkar det vara en bra tur att gå mellan tunnelmynningen och Andorra. Hur fungerar det i de fria stugorna, är det ett visst antal bäddar och först till kvar som gäller, eller?
Det verkar som om alla stugor längs GR11 är bemannade, betyder det att man kan köpa proviant längs vägen eller är bar fgärdiga måltider som severas? Är det en god ide att ta med sig stormkök eller är det bara en onödig börda?

Johan och Maria
 
GR11?

Vid närmre kontroll verkar det som GR11 klarar sig till
Puigcerda på 8 etapper, men några kanske blir långa.
Följer man den leden strikt får man två övernattningar i Andorra
på orter med ett eller flera hotell och campingplatser inom
2 km avstånd. Enligt Rodriguez' bok handlar det i övrigt
om en del fria stugor, t ex JM Montfort och Els Engorgs
Jag har själv följt leder i nordligaste delen
vilket gav en tältnatt, en fri stuga och ett hotell.

Fria stugor har i regel ett mycket begränsdat utrymnme
och ännu mer begränsat antal sovplatser på britsar
eller i sängar. Jag övernattade senast i Enric Pujol
som har tolv liggplatser med madrass, men en eller två
får nog plats på golvet. I Rifugio Jan i Andorra
kan till nöds några stycken ligga i den halva som egentligen
är kök. Och så vidare.

Jag har turligt nog aldrig hamnat i en full
obemannad stuga; men 1996 flydde jag ut ur en därför
att en hemvändande herde förde ett sådant otroligt
oväsen. Med mig är det nu så att jag ALLTID har
tält, sovsäck, gaskök och madrass och gymnastiserar
sju gånger om dan mot diskbråck för att kunna bära allt
(mellan 17 och 20 kg, rätt tungt i brant terräng).

Ska man övernatta fritt behöver man eget kök.

Bemannade stugor serverar måltider, dvs. frukost
(desayuno) och kvällsvard (cena, ofta otroligt sent).
jag brukar hellre äta vid 2-3-tiden om det går (almuerzo).
Proviantförsäljning förekommer mycket sällan.
campingplatser säljer däremot en del, men eftersom gästerna
ofta är stationära handlar det väl ofta om konserver.

Bästa ingång? Eftersom jag tror att bussen från Barcelona går
via Vielha så är södra tunnelmynningen den bekvämaste ingången.
Att gå till restancastugan via två sjöar är en upplevelse,
inte enbart av skönhet. LEden ned mot den andra sjön
kallas Via de las tormentas och är bland annat mycket brant
även om det finns bra stig. Det finns genare, men mindre vacker,
väg.

Gör man sig besväret att ta sig till Pont de Suert och därifrån
vidare till Boidalens ände, nedanför den stora dammen
(kanske lift, jag har liftat i motsatt riktning), så får man efter
den tjatiga biten utmed dammen en praktfull ingång till
nationalparken, via Ventosa som är en av Aigues Tortes
båda vackrast belägna stugor (den andra är Saboredo).
Från Ventosa till Colomers, eller rentav Saboredo
(c:a 6-7 timmar) är en led som innehåller lika många intryck som
tre dagsetapper tillsammans.

Jag kan inte råda eftersom det praktiska kanske överväger;
båda ingångarna är fina. Det går ungefär en buss om dan till
Pont de Suert.

il C.
 
Det är alltså en dagsmarsh från tunnelmynningen till restancastugan, om än lite tyngre men väl värt mödan, om man väljer den lite svårare (H.R.P) vägen? Det verkar helt klart som den vackraste vägen.
Har du någon koll på hur lång tid det tar med bussen från Barcelona till tunneln?

Johan och Maria
 
mer pyreneer

Jag tyckte det var värt mödan; en ovan vandrare blir kanske otålig.


Jag tror det tar sju timmar eller så från Barcelona till Vielha.
Det är alltså minst sagt
rimligt att planera in en övernattning på
Hospital de Vielha (eller refugio Boca Sud som den också
så poetiskt kallas - södra tunnelmynningen) precis
invid tunneln. Gammalt, insuttet, god mat. Förbokning är nog
att rekommendera i augusti; sen hjälper de säkert till att
boka vidare. Mitt tips är att helst inte anlända en helg.
Lördagar är enligt min erfarenhet alltid värst.

Deltagare som är nyfikna på Pyreneerna överhuvudtaget
kanske har behållning av min berättelse. Bilder finns ännu
inte.

http://www.mai.liu.se/~pehac/2001.html

il C.
 
enligt vår GR11-bok, som vi fått låna av en spanjapp, som innehåller kartor, distanser och tider det tar att gå dessa, ska det ta 3 timmar och 45 minuter att gå från tunnelmynningen till första stugan i Restanca. Uppskattningsvis, hur mycket längre tid tar det att gå HRP som vi överväger att göra? Det är ju vår första vandringsdag, så vi kanske inte är helt varma i skorna än...

På tal om skor, är det skor eller kängor som gäller där nere?

/johan & maria
 
tid?

Det är 6 år sen jag gick den vägen; jag har iaf inget minne av
att den tog väldigt mycket tid, så jag gissar att den tog kring
6 timmar. Den långsammaste delen
är före, utmed och efter den sista sjön, Estany
del Mar. Först brant ned från passet, sen utmed en sjö
utan egentliga stränder och så ytterligare en brant nedstigning
mot själva stugan. Jag minns att nederdelen av min packning
tog emot på vissa ställen.

Sen FÅR ju sträckan utmed Estany Tort de Rius ta tid, eftersom
den är mycket vacker.

Terrängen kräver rejäla bergskängor av gängse kontintental typ.
Skaft över fotknölarna, bra stöd vid och ovanför hälen
och mönstrad gummisula.

il C.
 
PS

I ärlighetens namn har jag nu kollat två guideböcker.
George Verons HRP-guide anger tiden till 7 timmar..
Kev Reynolds påstår 8.

il C.
 
Tack för alla dina svar!
Tur att vi valde att investera i ett par kängor efter att från början planerat att köpa vadrarskor.
Det verkar i alla fall som om Restanca ligger på lagom avstånd för en dagsmarsh. Lite klurigt att veta hur långt man tar sig per dag beroende på yttre omständigheter, terräng, kondition och när mörkret faller in osv. Lite av äventyret...

Johan och Maria
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg