Pyramidtält

Hej,
finns det någon här som kan dela med sig av egna erfarenheter av pyramidtält? Någon som har bott i ett sådant någon gång?
Enligt olika tillverkare är dessa tält bra men varför ser man dem aldrig när man är ute?

Mvh B
 
sist jag sov i ett sådant, för 30 år sedan fann jag två saker att anmärka på.
1. Om man inte ligger i mitten av tältet så ligger man väldans nära tältväggen, som lutar brant in över sovsäcken med mig i.
2. Om man ligger i mitten så får man sova som en ostkrok för där står en jäkla stolpe.
 
gundj; sa:
sist jag sov i ett sådant, för 30 år sedan fann jag två saker att anmärka på.
1. Om man inte ligger i mitten av tältet så ligger man väldans nära tältväggen, som lutar brant in över sovsäcken med mig i.
2. Om man ligger i mitten så får man sova som en ostkrok för där står en jäkla stolpe.
Just derfor blev det utviklat telt med en liten rett vegg nederst se: http://tinyurl.com/yhnksb
Teltene blev som små hus, men dagens telt er gjort med tanke på lett vikt, transport og evt storm.

dsk
 
gundj; sa:
Om man inte ligger i mitten av tältet så ligger man väldans nära tältväggen, som lutar brant in över sovsäcken med mig i.

Detta löses förträffligt på vintern genom att skotta bort snön under tältet och öka takhöjden en halvmeter. Värre på sommarn dock.
 

avslutad210712

Gäst
gundj; sa:
sist jag sov i ett sådant, för 30 år sedan fann jag två saker att anmärka på.
1. Om man inte ligger i mitten av tältet så ligger man väldans nära tältväggen, som lutar brant in över sovsäcken med mig i.
2. Om man ligger i mitten så får man sova som en ostkrok för där står en jäkla stolpe.

Mitt förra/första tält var ett Fjällräven Expidition som klassades som ett fyramanstält vilket var en extrem överdrift när man går i fjällen eftersom det inte finns några absider så rymdes man max tre personer + packning. Problemet med att ligga två på ena sidan om stången är som sagts ovan att man får tältduken i ansiktet så i praktiken är det egentligen ett tvåmanstält. Att det sen var krångligt att slå upp, att det kom in mygg där stången gick genom innertältet om man inte stoppade dit något som en strumpa, att stången var i vägen, att stången ledde kyla etc etc gör väl att jag förstår att konstruktionen inte är alltför vanlig idag.

Två positiva saker var att det var lätt och att det hade (extremt) liten packvolym.

Kanske någon vill köpa mitt gamla tält :)
 
Nackdelen

med pyramidtält med den sluttande tältduken har man delvis även med tältkåta. Kul att du väckte upp den gamla tråden Johan.

Med femkantigt tält eller som i tältkåta åttakantigt minskar nackdelen med den sluttande tältduken i och med att vinkeln i hörnen blir trubbigare och man kan på vissa tältkåtor spänna in kjolen vilket höjer taket längst ut (eller snarare begränsar golvytan).

Thure
 
Verkar vara en trend att väcka gamla trådar.
Såg nyss en om Ozi-explorer som jag skrev i 2000.
Vad blir nästa återuppståndelse?
 

Liknande trådar