Putsbög?

Jag har två par membran-kängor. Ett par arbetskängor med stålhätta och Gore-tex. Ett par Magnum med annat membran.

Vad jag läst mig till ska man inte använda skokräm på de membrankängorna. Det sägs sabba membranet. Om man gör ren kängorna och smörjer in dem med fett, som man rekommenderar, blir det ingen tillfredsställande glans på lädret. Och, om jag använder fett på kängorna, vad sjutton skall jag då med membran till?

På sextiotalet gjorde jag lumpen i Karlsborg där man verkligen fick ligga i med putstrasan. Men så fick man också välvårdade kängor. I Göteborg där jag låg någon månad frågade man inte efter skoputs. Så var kängorna man fick där i mördande dålig kondition och läckte som såll.

Fråga, vad sjutton skall man eg ha membranet till om man har en välskött känga. Vad jag minns från det militära hade jag aldrig problem med blöta fötter. Vare sig på sommar eller vinter.

avslutad210712

Gäst
Zeeke; sa:
Jag har två par membran-kängor. Ett par arbetskängor med stålhätta och Gore-tex. Ett par Magnum med annat membran.

Vad jag läst mig till ska man inte använda skokräm på de membrankängorna. Det sägs sabba membranet. Om man gör ren kängorna och smörjer in dem med fett, som man rekommenderar, blir det ingen tillfredsställande glans på lädret. Och, om jag använder fett på kängorna, vad sjutton skall jag då med membran till?

På sextiotalet gjorde jag lumpen i Karlsborg där man verkligen fick ligga i med putstrasan. Men så fick man också välvårdade kängor. I Göteborg där jag låg någon månad frågade man inte efter skoputs. Så var kängorna man fick där i mördande dålig kondition och läckte som såll.

Fråga, vad sjutton skall man eg ha membranet till om man har en välskött känga. Vad jag minns från det militära hade jag aldrig problem med blöta fötter. Vare sig på sommar eller vinter.

Möjligen därför att det kan vara svårt att ha en välskött känga om man är ute två veckor i sträck och bor i tält.

avslutad210712; sa:
Zeeke; sa:

Möjligen därför att det kan vara svårt att ha en välskött känga om man är ute två veckor i sträck och bor i tält.
Dålig ursäkt. Även membran-kängorna behöver skötas "i fält". Skoborsten kan du lämna hemma men en burk skokräm/fett och en trasa tar varken plats eller vikt.

Jag tror eventuellt du läst en smula fel i ämnet:

1: Inga skovârds produkter sabbar membranet.
Däremot finns det produkter vars effekt är att de "stänger" lädret för att undvika att vatten tränger in utifrân. Bieffekten av detta är att de även stänger in den fukt som bildas inne i skon (den sk. tâ-biran).

Eftersom membran i skon har till uppgift att hâlla fukten utifrân stângen samtidigt som det làter fukten inifrân komma ut, sâ anses följdaktligen dessa produkter 'sabba membranets funktion' (men ej sabba membranet i sig).

2: Produker som anses vara av denna art är bl.a sàdana som innehàller fett och/eller silikon. Dessa har även bieffekten att de över tiden gör lädret sladdrigt och allmánt otrevligt.

4: Med eller utan membran: läder är ett material som behöver vârdas medelst smorning för att ej torka ut och spricka över tid. Denna vârd bör dock inte överdrivas, utan ske med jámna mellanrumnär lädret börjar se torrt och trist ut.

5: Det finns produkter som fyller denna funktion (Nr.4), samt även gör lädret vattenvisande (viktigt för en 100% korrekt funktion vad gáller membranet), samt - i vissa fall - även ger glans ât narv och/eller nobukläder. Och detta utan att i alltför hög grad obstruera lädrets förmâga att släppa ut svett inifrân.

6: Produkter som fungerar pà detta vis är vissa skokrämer, vax etc. Inte sállan anges att de är rekomendabla för användning till skodon med membran.

avslutad210712

Gäst
Zeeke; sa:
avslutad210712; sa:
Zeeke; sa:

Dålig ursäkt. Även membran-kängorna behöver skötas "i fält". Skoborsten kan du lämna hemma men en burk skokräm/fett och en trasa tar varken plats eller vikt.

Ja även membran- och cellgummi-kängor behöver skötas och jag har med mig nikvax men jag har en stark känsla av att både cellgummi- respektive membran-kängor är betydligt mer förlåtande än rena läderkängor ifall man slarvar lite med skötseln. Obsevera att jag pratar om förlåtande i meningen vattengenomsläpp och inte hur skinnet mår.

Personligen försöker jag smörja in mina kängor så bra det någonsin går innan och sen underhåller jag med nikvax under vandringen.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg