Pumpproblem Downmat

Hejsan allesammans!

Min sambo har precis införskaffat sig ett Downmat 9M efter det att hon lånat mitt på en tur. Det var dock stora problem med att pumpa upp liggunderlaget (gick i princip inte alls) då den integrerade pumpen inte fyllde sig med luften i närheten lika snabbt som min. Det verkade som om att det berodde på att skumgummi täckte igen hålen där luften sögs in (5 av sex hål var täckta). Liggunderlaget reklamerades då. När det nya kom var det samma sak, men denna gång var det "bara" tre hål som täcktes (se bild) vilket gjorde att det till och med gick att pumpa upp det efter en något mödosam kamp. Vi hörde av oss till återförsäljaren igen, varpå de kollade sex stycken downmats av samma modell. Alla dem hade skumgummi som täckte igen några av hålen. De hade även en variant av den äldre modellen som använts som demoex, på den fanns det inget som täppte igen luftintaget. Vi har väldigt svårt att se att det här skulle vara en förbättring i den nya modellen...

Är det någon mer som har samma problem eller hört talas om detta problem innan? Vi finner det hela ytterst frustrerande. Min egen Downmat besitter inte detta problem, men den är inte av den senaste modellen (har dock den integrerade pumpen).

Tacksam för hjälp och åsikter!
Viktor
 

Bilagor

  • Downmatpump_crop.jpg
    Downmatpump_crop.jpg
    63.3 KB · Visningar: 556
Två stycken, men inga problem

Tråkigt att du fått problem.

Jag har två stycken Downmat 9 med integrerad pump. Troligen är de av den äldre varianten då jag köpte dem på outlet förra sommaren.

Det har inte varit några problem att pumpa upp dem, även om det tar sin tid. Ska plocka fram mina och titta hur ventilen ser ut.

På din bild tycker jag att det ser ut som om silen/ventilen spruckit från kl12 till kl6. Stämmer det eller är det bara en optisk illusion? Även om den spruckit har jag svårt att se att detta skulle påverka pumpfunktionen.

Du har också erfarenhet av fungerande pumpar, så rätta mig om jag har fel, men skummit i pumpen har väl bara som funktion att fjädra tillbaka så att pumpen fylls med luft?
 
På din bild tycker jag att det ser ut som om silen/ventilen spruckit från kl12 till kl6. Stämmer det eller är det bara en optisk illusion? Även om den spruckit har jag svårt att se att detta skulle påverka pumpfunktionen.
Silen är inte sprucken, beror bara på telefonens fantastiska kamera ;)

Du har också erfarenhet av fungerande pumpar, så rätta mig om jag har fel, men skummit i pumpen har väl bara som funktion att fjädra tillbaka så att pumpen fylls med luft?
Det är precis så som jag har förstått det hela.

Uppdatering:
Kan tillägga att vi har fått ett mycket snabbt och bra svar från Exped. Dem sa att vi skulle låta det ligga och lufta i 24 timmar så att skummet kan fluffa till sig. Därefter borde saker och ting vara precis som det är tänkt! Vi håller tummarna...
 
Silen är inte sprucken, beror bara på telefonens fantastiska kamera ;)


Det är precis så som jag har förstått det hela.

Uppdatering:
Kan tillägga att vi har fått ett mycket snabbt och bra svar från Exped. Dem sa att vi skulle låta det ligga och lufta i 24 timmar så att skummet kan fluffa till sig. Därefter borde saker och ting vara precis som det är tänkt! Vi håller tummarna...

Har för mig att det står i manualen att man ska förvara det o-komprimerat så att fyllning och pump ska hålla sig fräscha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg