Pumpa racerventil

Som lite av en nybörjare på mtb behöver jag hjälp med en sak. Jag vet det låter dumt men hur pumpar jag en racerventil.
jag har pump som funkar till det men fattar inte hur jag ska skall göra. Jag har alltid tidigare kört med bilventil.
[Ändrat av Pampero 2003-05-30 kl 20:51]

Längst upp på ventilen sitter det en liten, ja va ska man säga, cylinder(?) som du får gänga upp lite, precis som en skruv. Sen så ska det bara vara att pumpa, så vida pumpen passar ovan nämnda ventiler.
Glöm ej att skruva tillbaka den i bottenläget igen.

Problem med prestaventilen...

De pumpar jag har som ska funka för prestaventilen har varit enormt dåliga, jag köpte en adapter till bilventil som man skruvar över prestaventilen och det funkar dunderbra. 10 spänn betalade jag hos min lokala cykelhandlare.
/Daniel

pumpen

om nu pumpen inte verkar passa så brukar det gå att skruva bort toppen på pumpen och vända på gummibiten så man får en annan diameter då brukar det gå bra .
om man nu har skuvat upp skruven och tryckt till en gång så att det pyser till då vet du att den inte har fastnat.

Olika varianter...

Det finns väl olika varianter på racerventil bl.a. Sclaverand valve och Regina valve. Kallas båda varianterna för Presta ? Vilken är vanligast förekommande ? Vilka skillnade finns det mellan dom ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen? Mountainbike 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg