Pump

Hejsan

Jag skulle vilja ha tips på liten smidig pump att ha med på tur. Ju mindre och färre delar ju bättre.

Tacksam för alla tips.

Pelle

Plastimo...

Jag köpte en plastimo av lagom längd (det finns tre) och den funkar bra förutom:
1. Själva "skaftet" är lite vekt när man har en avig pumpställning (sittande i sittbrunnen med pumpen stående mellan knäna) och jag tänker byta den mot ett aluminium rör.
2. När jag gick runt i strandsurf så kom det in rätt mycker sjögräs som satte igen inlopps gallret hela tiden. Jag har inte löst det ännu.

Något att tänka på vid köp.
Även jag är intresserad av andras erfarenheter.

När jag gick på en seglingskurs för 10-15 år sedan fick jag lära mig att bästa länspumpen är ”en rädd man med hink” ;-)

Jag har en pump från Hjertmans http://www.hjertmans.se, artikelnummer 4700, pris 133 SEK, men den är inte bra av flera anledningar, som dock går att åtgärda. Det behövs en några dm lång slang så att vattnet man försöker pumpa bort ur sittbrunnen sprutar ut utanför kajaken. Överdelen på pumpen är bara fastpressad vid cylindern, överdelen lossar rätt snart, men detta fixas med silvertjep. Utsidan på kolven blir hal då den är blöt, det är jobbigt att hålla emot då man pumpar. Man ska kanske limma fast lite friktionsgummi eller tejpa fast en ögla att stoppa en handen i (ej åtgärdat ännu men nu finns det anledning att göra det då jag hade glömt att det skulle göras). Man bör även ha en lina med en liten krok så att pumpen inte försvinner om den lossnar från gummilinorna på däcket.

Det finns nog bättre pumpar.

Per Brune

Fotpump Seagull

Tack för alla tips. En fotpump kanske inte är så dumt. Men vet någon någon vettig lösning för en fotpump Till en VKV Seagull Offshore. Den har ju en hel "bräda" som fotstöd och den vill jag ha kvar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg