Pulsen!

Tjena!


Jag har två frågor. Kan man genom pulsen märka
om man har feber? Är det normalt att ha olika
puls på morgonen. Jag har kollat under en två
veckors period och haft allt mellan 46 - 58. Tror
inte jag haft samma nå´ngång... Ska man ha den
skillnaden på pulsen...är det normalt?

MVH

Marcus
 
Pulsen brukar vara som lägst på morgonen. Om man är lite stressad får man ju högre vilopuls, men då kanske man inte kan kalla den vilopuls? Stresspuls?

Jag vet inte hur pulsen påverkas när man har feber, men jag kan tänka mig att den stiger.
 
Pulsen stiger något när man har en infektion i kroppen/har feber. Det är dock olika från person till person och dessutom måste man känna sin kropp och puls ganska väl för att veta vad beror på sjukdom, stress, för lite sömn, för lite vätska, gårdagens fylleslag osv.

/Håkan
 
Om du däremot håller en någorlunda konstant träningsnivå (dvs inte ändrar din vilopuls särskilt mycket över tiden), och tar för vana att alltid kolla pulsen när du har feber, så kan du t o m lära dig ta tempen på ca en grad när mha pulsen. Känner en man som kollar feber på sina barn på det viset, om han saknar termometer.
 
Min vilopuls har legat stabil på 63 slag i minuten sedan gymnasiet. Jag är klart sämre tränad nu, dock.

Enda gången den går under detta är om jag får en solid endorfindos (träning och sex, exempelvis).
 
Re: puls

jaxpax; sa:
jag blir alltid "nervös" när jag skall mäta min puls och det gör att den stiger :)
Sätt igång pulsklockan någon timme innan du tänkt stiga upp och somna om. Då kan du nog få ett bra värde. :)
Om du har tillräckligt minne så kan du köra igån redan när du lägger dig.
Ovanstående kräver dock att du har möjlighet att analysera pulsen på t.ex. datorn så att du kan se det lägsta värdet och inte bara snitt- och maxpuls under perioden.
 
Re: Re: puls

haskell; sa:
jaxpax; sa:
jag blir alltid "nervös" när jag skall mäta min puls och det gör att den stiger :)
Sätt igång pulsklockan någon timme innan du tänkt stiga upp och somna om. Då kan du nog få ett bra värde. :)
Om du har tillräckligt minne så kan du köra igån redan när du lägger dig.
Ovanstående kräver dock att du har möjlighet att analysera pulsen på t.ex. datorn så att du kan se det lägsta värdet och inte bara snitt- och maxpuls under perioden.
Hehe, ett nytt användningområde för t.ex. Garmin Forerunner. Möjligt att hustrun tycker det är lite märkligt att man sover med pulsklocka bara ;)
 
Använd inte pulsen som riktvärde på något så tillfälligt som en infektion exempelvis. Eventuellt kan man dra slutsatser av pulsvärden om man kollar vid exakt lika förutsättningar över lång tid samtidigt som ett antal andra variabler inte ändras.

Puls ändras exempelvis av blodtrycket, och blodtrycket ändras snabbt och mycket av tex mängden glykogen i glykogendepåer/blod. Sen finns det ett antal andra grejer som påverkar blodtrycket och därmed pulsen.

osv osv.. listan på variabler som ändrar pulsen kan göras lååång. Dvs pulsändringar säger ingenting om någonting i stort sett eftersom det är mkt svårt att fastställa orsaken till ändringen.
 
orchid; sa:
Min vilopuls har legat stabil på 63 slag i minuten sedan gymnasiet. Jag är klart sämre tränad nu, dock.

Enda gången den går under detta är om jag får en solid endorfindos (träning och sex, exempelvis).

Sjunker pulsen vid endorfinutsöndring? Det visste jag inte. Är det vedertaget så?
 
Tydligen ska iaf hästar(!) få sänkt puls- och andningsfrekvens av endorfin. (Luna SP, Taylor PM. Cardiorespiratory and endocrine effects of endogenous opioid antagonism by naloxone in ponies anaesthetised with halothane. Res Vet Sci. 2001 Apr;70(2):95-100.)

Haha, sova med pulsklockan på, jag tänker bara på Varan-TV-gängets version av "Göran Kropp".

Min puls går f ö också upp bara av spänningen att mäta pulsen, tyder det på att man har för lite att göra?
 
Liknande trådar

Liknande trådar