Pulsa i snö??

Hej alla träningsglada.

Jag undrar om det är ett bra träningsalternativ att pulsa runt i snön.
Jag gör lumpen i Gällivare, så snödjupet är bra.


Tack på förhand!
 
Långpass funkar

Rekommenderar inte att springa snabbt i snö: det är för stor risk att stuka fötterna när man inte ser vad som finns under. Däremot brukar det gå bra att springa rejäla långpass (>100 minuter) i lågt tempo om det inte ligger mer än några decimeter. Det blir lite som att hela tiden springa i svag uppförsbacke. Stärkande lär det vara i alla fall.
 
Hallå!

Några tips angående snöpulsning som jag snappat upp på vinter orienteringsträning med Frösö IF för länge sedan ;)
(fast detta är mina egna åsikter och inget som de sa till oss)

Använd smalbenskydd om det är skare, det gör grymt ont annars efter ett tag.
Snödjupet bör vara till ungefär halva vaden, annars blir det nästan för jobbigt.
Jag kommer ihåg att vi tränade snöpulsning i grupp och att vi sprang brevid varandra på ett led i en cirkelbana på en äng. Den starkaste sprang längst ut och den svagaste längst in, sedan sprang vi runt runt runt, vi kanske gjorde hopp och sprang baklänges, fast jag kommer inte riktigt ihåg.

Lycka till
/nisse
 
Performance; sa:
Hej alla träningsglada.

Jag undrar om det är ett bra träningsalternativ att pulsa runt i snön.
Jag gör lumpen i Gällivare, så snödjupet är bra.


Tack på förhand!

Gå med tung ryggsäck, det är säkrare än att springa (se annat inlägg). Ta gärna stavar för balansen.

Bäst effekt får du om det finns ett gammalt snölager som knappt bär under nysnö, det blir ungefär som att gå i en trappmaskin när kroppen efter hand sjunker ner vid belastningen.

Med knädjup snö kommer du garanterat att få upp pulsen hur långsamt du än går och oavsett om det är nysnö eller flera lager med snö.

/J
 
Snöfotboll eller rugby

Du skriver att du gör lumpen i Gällivare, är det måhända som flygplatsbrandman?
Några tips om man är flera som vill svettas lite:

När jag gjorde lumpen som flygplatsbrandman i Kiruna så spelade vi fotboll i larmställ i snön utanför stationen; riktigt jobbigt. Kom bara ihåg att ta av kniv och dylika vassa saker!
När jag var mindre och tränade backhoppning så körde vi rugby i mjuksnön, ganska kul eftersom man knappt slår sig när man blir tacklad!
Annars funkar nog de flesta tips som redan givits ovan.

mvh
Jonas
 
Högre puls, högre knälyft

Med ett antal års erfarenhet av orienteringsträning såväl vinter som sommar, kan jag säga att pulsen definitivt är högre när man pulsar snö. Man tränar också lite mer benlyft, något som är positivt för mig som orienterare, och väl borde vara det även för andra löpare? Det blir lite som att springa i mosse, och jag blir i allafall mycket tröttare på kortare tid :) (men det kanske beror på att jag har blivit vek sedan jag flyttade till Uppsala med alldeles för lite snö och med hård mark även sommartid...)
Något som gör snöpulsningen avsevärt trevligare är värmesockor typ seal-skins eller liknande.
 
Det var väl en favoritträningsmetod för den gamle finländske löparstjärnan Paavo Nurmi har jag bestämt för mig. Säkert fler som gått samma väg (pulsat samma snö? :) )

Peter