Pulkan väger 60kg, är det för mycket?

Hej! Jag har gått en del fjällturer på vintern förut, dock aldrig vägt min pulka så jag vet inte riktigt vad de vägt innan.

Nu ska jag till Sarek i 2 veckor och pulkan ligger på ca 60kg.
Jag väger själv 103 kg och är en vältränad 20-åring.

Vad tror ni om detta, är det helt orimligt?
Behöver det bantas på vikt?

Berätta mera. Är ni flera? Dubbla skidutrusningar? Klätterutrustning?Utrustningslista med vikter vore intressant. Bara att hantera en pulka om 60 kg till och från och på tåg och buss är byngligt.

Att ha lite av vikten i ryggsäck i varje fall på väg till startplatsen underlättar.

Thure

Berätta mera. Är ni flera? Dubbla skidutrusningar? Klätterutrustning?Utrustningslista med vikter vore intressant. Bara att hantera en pulka om 60 kg till och från och på tåg och buss är byngligt.

Att ha lite av vikten i ryggsäck i varje fall på väg till startplatsen underlättar.

Thure
Jag är ensam, har en massor kamerautrustning som väger en del, är nog där viktboven gömmer sig.
Samt inte så värst mycket frystorkat då jag föredrar vanlig mat!

Vad brukar en pulka för en två veckors vintertur väga?

Hej! Jag har gått en del fjällturer på vintern förut, dock aldrig vägt min pulka så jag vet inte riktigt vad de vägt innan.

Nu ska jag till Sarek i 2 veckor och pulkan ligger på ca 60kg.
Jag väger själv 103 kg och är en vältränad 20-åring.

Vad tror ni om detta, är det helt orimligt?
Behöver det bantas på vikt?
Oj. Min pulka väger 25 kg för en vecka.
Vad har du för utrustning?
60 kg är tungt och för stor tyngd är också en säkerhetsrisk av flera anledningar.
Förslag är att skapa en lista och väga alla sakerna och anteckna då får du klarare överblick över utrustningen

60 kg låter orimligt mycket för två veckor. För att komma upp i det skulle jag behöva ta med mig bag-in-box viner och ett elverk. Tror det var så tungt i lumpen ibland men då låg det ett tält 12 med kamin och massa annan bråte i pulkan. Och det var två dragare på varje pulka och de utan pulka stod för spårningen.
I ett skoterspår och vågrät terräng går det att ta sig framåt med så tung last men så snart det går upp- eller nerför i ospårad terräng kommer det att bli ett rent helvete.

När Mike Horn skidade jorden runt längs polcirkeln vägde hans pulka långt över 100 kg ibland. Vad skall man kalla det, om redan en 60 kg pulka motiverar brukande av uttrycket "ett rent helvete"?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
skral Ikeas Frakta i pulkan Turskidåkning 6
pimmen Hur packar ni pulkan? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg