Pulka

Hej!

Tänker vid denna tur damma av mina föräldrars pulka för vår fjälltur i påsk. Jag har tidigare bara använt ryggsäck, och packat i denna.
Har ni tips på packningen i pulkan, vad som ska läggas där, och vad man kan ha på ryggen.

Målet är att ha så lite som möjligt på ryggen, med en dagsryggsäck. Eller ska jag ta den "stora" säcken, och lägga typ lättare saker där?

synpunkter mottages tacksamt!

Ps. Det är en gammal pulka, av trämodell. Ds.

Jonas

Hallo där, i pulkan lägger du allt tungt och skrymmande. Det är själva poängen med en pulka. Glöm inte stighudarna bara. Bakhalt och pulka stavas zfxppkrtrzxptzxt!

/ G

Pulktips.

Hej.

Det är riktigt som Gunnar skriver att ha tungt i säcken men packa som om pulkan kan gå sönder. Det kan den. Vid uppförsbacke kan det vara klokt att ta tungt på ryggen och lätt i pulkan istället. Pulkans hanterbarhet ändras också beroende på hur man packar den, tungt fram riktningsstabil och svårsvängd, tungt bak lättsvängd och sladdbenägen. Valla en gammal träpulka väl med paraffin innan turen.

Ha en bra tur.
Bosse

Tänk också på att risa upp pulkan (motsv) för natten om det är trä, annars kan du få grymt med is under.

//J

avslutad210712

Gäst
Något jag funderar på är hur tung pulkan kan vara för att den skall vara njutbar att dra. Tänkte närmast i jämförelse med hur mycket ryggan väger på sommaren. Borde bli en hel del extra vikt med tanke på att man har mer kläder, tyngre sovsäck, mer bränsle till köket, vatten i flaskor/termosar etc. Skall man dessutom ha med sig ryggan för att kunna ta en del packning i den ifall något på pulkan går sönder så borde det bli en hel del extra vikt. Skall gå min första skidtur till påsken och vi kommer att gå mellan abisko-nikkaluokta vilket jag räknar till en hyfsat lätt första tur. Visst kan man lasta pulkan och dra den på isen här hemma för att testa men det blir nog inte så utslagsgivande med tanke på att isen är rätt så platt och jag har en känsla av att det är uppförsbackarna som är tunga *L*.

Pulknjutning...

Med ca 30-40 kilo i pulkan, på något sånär plan mark och hårt underlag är pulka helt rätt.

Med 20 kilo, i lös snö, kan det vara skitjobbigt. Branta backar är också jobbiga redan med 20 kilo, med 40 blir det rejält svårt att ens stå på skidorna i backen utan stighudar.

Jag tycker att det är enklast att packa ur och bära så mycket som möjligt i ryggan när man passerar långa branter. Ett alternativ kan vara att ta av sig skidorna och gå upp, det brukar gå snabbare än att härja med stighudar. Jobbigt är det i alla fall, gravitationen känns mer när den hänger i ändan på en skakel ;).

När det gäller vikt, så brukar jag packa samma prylar som jag skulle göra vid ryggsäcksbärning, förutom möjligen en extra termos. Att jag inte använder pulkan för att ta med så mycket mer, beror mest på att jag oftast kör solo och saknar möjlighet att fördela ut den extra vikten om det blir skitbrant.

//J

Den stora fördelen....

....med pulka på ett helt annat sätt en ryggsäck KAN få med sig riktigt mycket utrustning. Det gör att det är enklare att genomföra riktigt långa turer på vintern i fjällterräng.

Det finns inte på samma sätt som med ryggsäck en klar gräns för vad som är möjligt (eller för den delen bekvämt). Visst är det helt sant som Johan säger att i djup snö och/eller branta uppförsbackar kan det vara mycket trögt att ta sig fram. Men ser man t.ex till olika expeditioner till polerna är det ju inte ovanligt med startvikter på över 100 kg. Något som även den starkaste skulle få svårt att släpa med sig i en ryggsäck.

/ Stefan

Re: Den stora fördelen....

undvall; sa:
....med pulka på ett helt annat sätt en ryggsäck KAN få med sig riktigt mycket utrustning. Det gör att det är enklare att genomföra riktigt långa turer på vintern i fjällterräng.

Det finns inte på samma sätt som med ryggsäck en klar gräns för vad som är möjligt (eller för den delen bekvämt). Visst är det helt sant som Johan säger att i djup snö och/eller branta uppförsbackar kan det vara mycket trögt att ta sig fram. Men ser man t.ex till olika expeditioner till polerna är det ju inte ovanligt med startvikter på över 100 kg. Något som även den starkaste skulle få svårt att släpa med sig i en ryggsäck.

/ Stefan

Det är helt rätt. Men det gäller som sagt att anpassa sig lite till terrängen. På väg mot polerna är det oftas ganska flackt, förutom vid vallar o dyl, då kan man dra även en tung pulka. Där används också ofta dragrep istället för skakel, vilket gör det lättare att kliva av skidorna och dra pulkan upp för någon isvall.

Vid transport i kuperad fjällterräng tror jag att man får släppa tanken på att dra 100 kg ;). Men en 30-40 kg och någorlunda flackt...bra före...pulknjutning :) .

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg