Puder i nordamerika?

Har planer på att förverkliga en skidåkningsdröm. Pumpa puder i den, enligt rykten, fantastiska snön i nordamerika. Frågan är bara vart man ska bege sig? Är främst intresserad av offpisten, boende kommer i andra hand. Finns det någon med ideér om häftiga skidorter?

Pumpa på!

Ja, få se här;
Jackson Hole, Salt Lake City(fyra skidområden), Mammoth, Steamboat Springs, Whistler, Fernie, Red Mountain, Kicking Horse, Whitewater...

Kan nog komma på fler om det skulle behövas.:-D

Har dom senaste 4 åren varit i Kanada och måste säga att åkningen är riktigt bra med lite folk och ytterst lite köer, förra året var jag 2 månader i Fernie och det är verkligen en riktigt bra håla och 1½ timma från Fernie finns den okända orten Castle Mountain som kan vara grymt bra.. En 10 minuters hike i Fernie och man kan åka orört 2 veckor efter snöfall om man vet vart man skall gå

Kicking horse har jag bara varit en dag och då hade vi grym tur med snön så jag kanske inte kan ge en objektiv bild men man har i alla fall bra fallhöjd med nordamerikanska mått mätt.

Red Mountain är om möjligt en ännu mindre håla med fantastisk åkning och en bit därifrån ligger Nelson/whitewater här krävs nästan att man hikar om man skall komma åt riktigt bra åkning.

Till vintern funderar jag på att dra till Jackson Hole efter att ha sett Swedish Posse filmerna :)

PORR!

Och det här skall man behöva sitta och läsa framför datorn på jobbet en sketen höstdag i Stockholm. Jag säger upp mig! Mitt liv är så trist!!!

Har bara varit i Steamboat Springs (Colorado) och Whistler (British Columbia). I Steamboat hade jag tur med fantastisk djuuup pudersnö, dock tycker jag att det är för lite fallhöjd. Whistler var bra men inte lika fint puder, då jag var där.

Enligt min vän som jobbar som bergsguide i Steamboat är Jackson Hole och ett antal ställen i Utah bäst i USA och det han skulle rekommendera om man nu kommer hela vägen ifrån andra sidan Atlanten. Han har dock själv aldrig åkt i Kanada.

/Pottan

Highway:
Har du varit i Nelson någon längre tid? Har du några tips om boende och så vidare? Jag har ju varit i Fernie två vintrar, men funderar på Nelson efter ett mellanår i Norrland och Val Misär....
Hoppas Griz kan jobba lite i vinter!!;-)

Jonas --> jag har varit i Nelson 2 gånger på Langleys rundresor och då är man bara i Nelson en dag men dom gånger jag varit där så har det inte varit speciellt svårt att hitta bra snö.

Men Nelson är verkligen grymt litet med 2 liftar från andra världskriget så jag vet inte om man skulle palla med att vara där speciellt länge dock är Nelson en riktigt trevlig stad med genuina hippies och allt :).

Men det är bara 1½ timma med bil till Red Mountain så du kan kanske kombinera lite

Mvh
Magnus

Go west, young man.

Mitt tips till dig och alla andra är Canada. Det är både billigare och bätre än nordvästra U.S.A. OCh betydligt bätre torr snö!!!

Gillar du brant, opistad åkning och inte vill gå för mycket uppför för egen maskin, ska du prova nordamerikas svar på La Grave - Silverton mountain (http://www.silvertonmountain.com/) i Colorado. Trevlig atmosfär och mycket snö. De öppnade redan den 4 september i år...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg