Puder i Kanada - när och var

Hej

Vi planerar en 2 veckors tur till Kanada i vinter och undrar vilken tid som är bäst att åka på.

Målet är Whistler och puder står högst upp på önskelistan. Har hört att Mars är den mest pudersäkra månaden, kan någon bekräfta?

Har hört att andra orter längre österut ofta har bättre pudern, men är lite osäkrare tillgång. Stämmer det?

All tips emottages.

/Jakob
 

Guest

Gäst
Puderjägare

Hej!

Jag planerar att åka till Kanada två veckor i februari. Jag åker enbart offpist och jag har kommit fram till att februari passar mig bäst. Fernie, som jag sannolikt åker till i vinter, får mest nederbörd i januari men eftersom jag vill ha lite mer uppbyggd snö och lite längre dagar föredrar jag februari. Jag åker sannolikt ensam men vill gärna ha med mig någon på berget med tanke på riskerna i den djupa snön. När åker du?

/Fredrik
 
Slutet på februari-början av mars är nog säkrast om man vill ha puder... Det stämmer nog att snön blir lite torrare längre österut, det är ju längre från havet.

Fredrik: Kommer vara i Fernie hela säsongen... Skicka ett mail i vinter så kan du få mitt tel nr. där. Fernie är helt sinnessjukt om man bemödar sig att gå en stund. ...Kort stund i Fernie, man kan ta mycket hjälp av liftarna!
 
Kommer vara i Calgary januari - april för att studera men mest för att köra telemark.

Vore riktigt skoj med lite svenskt sällskap.
Om ni ska hit under den perioden hör gärna av er till
peternilimaa@hotmail.com
 
Verkar som om Fernie kommer översvämmas av svenskar i år, så det är bara att ta sig dit om du saknar svenskar. Funkar lätt över helgen. Men bil bra, Greyhounden e svindyr!
 

Liknande trådar