Tack för input!
Jag har väl inte riktigt bestämt mig för något ännu, men spaniels tilltalar mig verkligen inte... BC verkar vara fantastiska hundar, men jag blir uppriktigt talat mest stressad av hundar som stirrar på mig och vill ha en order. Tror inte riktigt jag orkar aktivera en sådan så att den mår bra heller. Lite samma invändning mot kelpie också.
Huskies är lite för stora för mig just nu. Dessutom vill jag ha en ras med lite mer vilja att vara till lags och träna diverse "fjant" som agility än jag fått uppfattningen att de har. Fantastiskt vackra djur dock
.
Samma med vorsteh, väl stora i dagsläget, sannolikt inte så "fjantvilliga" heller.
Jaktlabrador är kanske inte heller fel? Jag har dock aldrig träffat nån tror jag, och har sett lite folk som inte tycker att man bör skaffa en sådan om man inte har intresse av just en vattenapportör? Sen finner jag väl inte retrievers sådär väldigt tilltalande heller rent utseendemässigt (så ytligt av mig ;D).
Shelties är typ hur söta som helst, skulle kunna vara en tanke, men jag har ingen direkt erfarenhet av rasen. Får kolla lite på dem
.
I dagsläget lever jag tillsammans med en borzoi, dvs en stor vinthund (80 cm i manken, ca 40 kg). Hon är förvånansvärt förarvek och villig att lyda, och har väldigt lite jaktlust för att vara en vinthund (kan utan större problem ropa in henne även efter att hon börjat springa efter ett rådjur 20 m framför oss).
Hon har dock också extremt dålig "motor", har gått några kurser med henne och fått jobba som ett djur för att hålla henne någorlunda intresserad... Hade väl kunnat nyttja hennes vekhet och tvingat henne, men seriöst, vi var där för att ha roligt tillsammans.
Så, det jag är ute efter är en ras med lite mer intresse att jobba, men inte brukshundsnivåer. Jaktinstinkten får gärna vara ganska låg, jag uppskattar hundar som kan vara lösa "överallt".
Dessutom vill jag ha en lite mindre hund, min dam tar upp en hel baklucka, eller 2/3 av ett baksäte (helst hela, men jag kan klämma in mig om jag måste...). Vi far dessutom en hel del med skoter och båt i vårt frilufsande, så en mer hanterbar storlek på hund vore helt klart bra för alla inblandade.
Jag har väl mest börjat kolla på pudel därför att jag träffat några trevliga ex, samt att det där med en hund som inte fäller låter helt fantastiskt nu när jag börjar ha tussar som möter mig lite överallt i huset igen...