• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Puckade? instruktioner

stöter man på då och då. Ibland översättningsmissar.

Vad betyder t ex funktionen "Automatisk uppdatering av" som kan ställa av respektive under tidsinställningar på min Nokiatelefon?

Blev faktiskt klarare när jag bytte språk till engelska

Auto-update of day and time off or on.

Så vad de egentligen skulle skrivit var t ex Automatisk tids och datumuppdatering. Undrar om det ställer om klockan automatiskt till sommartid?

Thure
 
Min Nokia-telefon (3120 classic), ställde inte om till sommartid trots att den var inställd på automatik.
Däremot gick det inte att ställa om till sommartid manuellt, så jag fick ändra inställningen till manuellt läge.

Länge sen man slutade bli förvånad.
 
indirekt ja med explicit nej!

stöter man på då och då. Ibland översättningsmissar.

Vad betyder t ex funktionen "Automatisk uppdatering av" som kan ställa av respektive under tidsinställningar på min Nokiatelefon?

Blev faktiskt klarare när jag bytte språk till engelska

Auto-update of day and time off or on.

Så vad de egentligen skulle skrivit var t ex Automatisk tids och datumuppdatering. Undrar om det ställer om klockan automatiskt till sommartid?

Thure

Troligen har det inte med sommartid/vintertid explicit att göra utan om att slå av funktionen som möjliggör att mobilen ska ta emot tid/datum-angivelser från mobilnätet. Svenska telia sänder ut sådana om jag minns rätt samt flera schweiziska mobiloperatörer, som väl vill leva upp till myten om sig själva om att vara gök- och armbandsurens förlovade hemland.
Med funktionen aktiverad borde du däremot se en uppdatering vid växlingarna mellan sommar och vintertid även om den bara implict ger väsen av sig vid växlignarna - givet att mobilklockan går rätt övriga året och du inte reser bland tidszoner.
Har du läst i manualen till din telefon om det står tydligare där vad funktionen innebär?
I något afrikanskt land (minns inte vilket) fick denna funktion spatt och min mobil (sonyericsson) tog emot uppdateringar vid varje bye av basstation - och det blir gaska ofta under en taxiresa. Troligen brist på synkroniserade tider i deras mobilnät (ingen tillförlitlig kontakt med NTP-server och mobilnätets basstationer).
Håller för övrigt med om den taffliga översättningen.

/Patrik, ingenjör på telekombolag
 
Intressant översättning

Jag köpte en köksfläkt en gång och fick lite andra funderingar när jag läste installationsanvisningen.

"Installera avsugningsenheten..." :)
 
Världen är full med dåliga manualer och dåliga översättningar.

”Pointing up” är översatt till ”parallell med marken”. 90 grader fel

Per
 

Bilagor

  • Garmin instruktion.jpg
    Garmin instruktion.jpg
    86.2 KB · Visningar: 166