Ptzl "Nödljus"

Petzl har kommit för ett tag sen med en mikro pannlampa Ptzl Elite tror jag den heter är det nåt att ha.

Jämför med en vanlig tredioders pannlampa.

Jag har en E-lite som jag är rätt förtjust i.
Den är liten, lätt, tålig och smidig. Den går att vinkla åt alla håll, inte bara upp och ner som de flesta liknande. Den går även att fästa på kläder eller ställa på plana ytor.
Vridströmbrytaren kan kännas ganska fipplig jämfört med en liten knapp, men det är lite lättare att hitta rätt läge än när man måste klicka sig igenom lägena.

Jag tror att batterierna (klockvarianten) är billigare än de kamerabatterier som används i vissa andra lampor, men jag har ännu inte behövt byta.

I början är ljuset riktigt starkt i starkaste läget, men ganska snabbt lyser den som vilken 2-3-diodare som helst (något som även bekräftas i tester).

Jag har en även em Black Diamond Ion - samma storleksklass men bara två dioder och ett enda läge. Det gör strömbrytaren enklare att hantera, men samtidigt saknar den det röda ljuset och blinklägen.

På det hela taget är den här typen av lampor väldigt användbara, inte bara i friluftslivet.
När man vill läsa bok trots att hustrun sover, och inte vill störa med stark sänglampa är en liten pannlampa lysande. När man ska fixa i bilen på kvällen. När man gräva i förrådet.

Håller med Martin i det mesta. Liten, smidig och användbar lampa för läsning, pyssel i ryggsäcken osv. Den ger dock ganska begränsat med ljus jämfört med en 3-dioders-lampa så för t ex vandring i mörker är den just en nödfallslampa. Jag och en kompis gick genom pastavagge i mitten av september och sista delen gick vi i mörker. Jag hade en petzl myolite 3 med tre dioder och han hade en e-lite och den var i klenaste laget. Om inte jag haft bättre ljus så hade vi nog fått slå läger tidigare. Men det ena utesluter ju inte det andra och det beror ju vad man ska använda lampan till.

På det hela taget är den här typen av lampor väldigt användbara, inte bara i friluftslivet.
När man vill läsa bok trots att hustrun sover, och inte vill störa med stark sänglampa är en liten pannlampa lysande. När man ska fixa i bilen på kvällen. När man gräva i förrådet.

När man ska sätta tillbaka rostret i pelletspannan efter sotningen. mm mm. Det är som med mobilen och internet, jag förstår inte hur man klarade sig utan tidigare:)

Jag har en Petzl EZ-Lite som är en form av nödlampa. Den har tre vita dioder och en röd. Den har två olika fasta sken och blink.

Vet inte om det är denna du menar.
Den funkar bra i det lilla men inte som "huvud"lampa.

Jo det är nog just denna jag menar och det verkar gnaska lovande till mitt användningsområde...alltså bara ha något litet med mig...som extra om det blir mörkt innan man kommer sig från skogen......

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg