Ut och öva!
Har bara gjort dagsturer på fot/cykel/skidor/jolle själv, men familjen brukar vara ute på cykelsemester 2-4 veckor/sommar samt div. helgturer. Det är min nivå.
Oväntade saker kan vara påfrestande, så ut och cykla/tälta i busväder och stekande hetta. Och lära dig fixa din cykel (punka, vajrar, ekrar osv) och övrig utrustning. Det ska bara vara jobbigt att vänta på att maten ska blir klar, inte på att begripa hur stormköket ska sitta ihop.
Lär dig känna din fysik (ut och cykla), så du upptäcker när du börjar bli låg pga mat- eller vätskebrist eller om du ska avbryta cyklingen den dagen för du är ur form. Du kan undvika dåliga beslut och negativa tankar om du låter bli att sänka kroppen. När det är varmt (över 25-30 grader) brukar jag ta en klunk vatten var 15-20 minut, för att få vätska i mig och slippa kissa ut hälften. Ha _alltid_ något ät- och drickbart med dig.
Belöna dig en j*lig dag med en fika, restaurang eller att sova i hus. Då har du något positivt att se fram emot.
När det gått år skogen brukar jag/vi stanna upp (ta en kopp te) och ta det lungt ett tag, då klarnar tankarna.
Bryt negativa tankar med att dra en historia eller sjunga en sång.
Lycka till!
/Stina
PS: Det finns alltid tre alternativ i varje situation. DS