Psykiska påfrestningar!

Alla som är ute på expeditioner t.ex bestiga berg eller långfärdscykling m.m råkar väl ut för typer av psykiska påfrestningar!

Min fråga är bara hur man handskas med det Och om någon har ett bra tips som man kan förbereda sig på :)

Jag är bara 18 år men ska cykla från nordkap till gibraltar 2005 helt själv ! det är därför jag undrar detta!

Hade bra mvh Sebbe Huss

Jag har själv läst en del böcker om "mental träning" under förberedelserna och försökt att hitta "peppningstaktiker" som funkar för mig. Själv tycker jag att det funkat mycket bra med musik, men jag klättrar och då är förstås riskerna med att inte höra andra än när man cyklar på tungt trafikerade allfartleder.

När det "skorpat ihop sig", såsom i någon i expeditionsteamet har skadat sig allvarligt, eller folk man känner har dött, har jag tagit kontakt med psykolog för att "berarbeta" händelserna.

Ungefär så. Det finns säkert hur många sätt som helst. Kolla olika och kolla vad som funkar för dig.

Kul resa, förresten.

Hur trivs du med att slita ensam?

Den typ av cykling du skall göra passar långtifrån alla.

Men trivs man med att slita ensam och får en kick av det så är det knappast så besvärligt utan tvärtom positivt. Jag antar att du vet en del om hur du själv fungerar under liknande aktiviteter.

Många som gör sådana här saker har tvärtemot svårt att återanpassa sig till den vanliga lunken när de kommer tillbaka.

Några saker som underlättar för mig i liknande aktiviteter är att dela med mig av mina erfarenheter genom att t ex SMSa och skriva färdberättelse.
Då kan motgångar bli en tillgång och bli bra poänger när man berättar om vad man varit med om.

Jag har läst en redogörelse som en danska cyklist skrev som gjorde turen Nordkap Gibraltar på 30 dagar. Kanske någon att kontakta för att få tips.

Se
http://www.google.se/search?q=cache...agbog+fra+de+30+dage+gibraltar+nordkapp&hl=sv

Lycka till

Thure

Re: Hur trivs du med att slita ensam?

thureb; sa:
Jag har läst en redogörelse som en danska cyklist skrev som gjorde turen Nordkap Gibraltar på 30 dagar. Kanske någon att kontakta för att få tips.

Se
http://www.google.se/search?q=cache...agbog+fra+de+30+dage+gibraltar+nordkapp&hl=sv

Lycka till

Thure

Ursäkta det blev helt fel. 18 dygn 2 timmar och 33 minuter tog det och han cyklade 302,5 km per dag i genomsnitt. En rolig detalj är hans tält. Du kanske kan hitta mera på www han heter Erik Straarup.

Thure

Det som har varit slitigt för mig har varit ofta att vädret har varit kasst, man är trött och blöt och ser ingen ände på det hela. Ännu en gång ska tält upp som redan är blött och det mesta av packningen är i samma skick. Detta har hänt både när jag vandrat (hela GR 10 i Frankrike) eller suttit tre veckor i kajaken på Åland. Det brukar kännas bättre om man kan bryta av det på något sätt, vid vandringen blev det en natt inomhus med en dusch och torkmöjligheter som fick upp humör igen och vid cykling ges liknande möjligheter, andra förslag är att äta på resturang etc. På åland gavs inga sådana möjligheter (fel säsong) och då var det tuffare att hitta motivation och hålla upp humöret. Jag funderade på att ge upp men genom att fundera genom olika alternativ och välja strategi gjorde att man kommer igenom dessa downperioder. Lycka till med din resa

Svårt!

Att försöka se den mentala resan som en lika viktig och intressant del som den "fysiska resan". Att försöka vara nyfiken på hur tankarna går och hur man mår. Ibland kan det funka för mig om man liksom ser sig själv lite utifrån, ungefär så här: "Nu sitter jag här alldeles själv och är j-ligt less. Jaha. Det känns alltså så här. Jasså. Hungrig är jag också. Jaha. Kanske skulle kännas lite bättre om jag lagade lite mat. Jo. Det är alltså så här det känns att frysa. Jaha..." osv osv
Kanske låter fånigt men för mig funkar det mot mindre dippar...

Vi är alla olika så man måste hitta sin egen metod att tampas med motgångarna för det är bara dem man måste tampas med.

Även när det känns vidrigt kan det finns saker som man får intryck av. Hamnade i ett skyfall i Tyskland så jag stannade vid vägen för bilister ser dåligt i sådant väder. Upplevde en blixt som slog ned i närheten. Detta har jag berättet för flera när jag kom hem.

Fick ekeravbrott och upptäckte då att bakhjulet var skevt när jag skulle lämna en camping återigen i Tyskland. Funderade vad jag skulle göra. Fick lämna packningen i campingens expedition och fick en beskrivning hur jag skulle hitta en cykelrepartör på tyska. Hittade den direkt trots att de var ca 8 km att cykla. Deras reparatör var ledig den dagen men hon som jobbade där visade mig till en annan cykelreparatör och han jobbade denna dag.

Vad vill jag visa med detta? Jo, om man tar de lugnt så löser sig problemen eftersom.

Cyklar man från Nordkap till Gibraltar så är man i länder med bra service hela tiden.

Lär dig att skruva i cykeln innan du far iväg. Sålde min gamla långfärdscykel till en som också skulle ut på sin första cykelfärd. Från Stockholm till London och sedan till Israel. Han fick byta de rostiga växelvajrarna som träning.

Man kan även göra en testtur under en helg mest för att kolla att man fått med allt och att man har rätt grejer.

Sedan kan man glädjas åt det lilla. T.ex. att motvinden är svagare idag än den var igår eller att om motvinden är kraftig så lyckas man ändå hålla 15 km/tim eller som man cyklar i regnet så har man i alla fall köpt en bra regnjacka.

ANB; sa:
Ännu en gång ska tält upp som redan är blött och det mesta av packningen är i samma skick.

De situationerna slipper man ju om man är förberedd och vet att man klarar sånt väder flera veckor i sträck.

Det är en av de här sakerna som kommer med erfarenhet tror jag, man lär sig hur man ska hålla sakerna så torra som möjligt och hur man torkar det som ändå blir fuktigt.

Om man passar på att ta en helgtur varje helg det spöregnar och försöker se till att man är i samma skick dag två som dag ett så får man till slut lite rutin på sånt där.

(Nu har jag inte så mycket vana av långa perioder ute, men jag vet ju att när jag var yngre så var det ofta så att när man var ute på en helg så var det precis så man klarade helgen. Man tänkte att "torka kläderna kan jag göra när jag kommer hem", "diska kan jag göra när jag kommer hem" osv. Numera när jag är ute en helg så försöker jag hålla mig och utrustningen i sånt skick att jag faktiskt inte skulle behöva åka hem när helgen är slut. Man undviker helt enkelt att hamna i den nedåtgående spiralen, det ska inte vara så att man faller över mållinjen utan man ska kunna gå vidare efter mållinjen.)

Ut och öva!

Har bara gjort dagsturer på fot/cykel/skidor/jolle själv, men familjen brukar vara ute på cykelsemester 2-4 veckor/sommar samt div. helgturer. Det är min nivå.
Oväntade saker kan vara påfrestande, så ut och cykla/tälta i busväder och stekande hetta. Och lära dig fixa din cykel (punka, vajrar, ekrar osv) och övrig utrustning. Det ska bara vara jobbigt att vänta på att maten ska blir klar, inte på att begripa hur stormköket ska sitta ihop.
Lär dig känna din fysik (ut och cykla), så du upptäcker när du börjar bli låg pga mat- eller vätskebrist eller om du ska avbryta cyklingen den dagen för du är ur form. Du kan undvika dåliga beslut och negativa tankar om du låter bli att sänka kroppen. När det är varmt (över 25-30 grader) brukar jag ta en klunk vatten var 15-20 minut, för att få vätska i mig och slippa kissa ut hälften. Ha _alltid_ något ät- och drickbart med dig.
Belöna dig en j*lig dag med en fika, restaurang eller att sova i hus. Då har du något positivt att se fram emot.
När det gått år skogen brukar jag/vi stanna upp (ta en kopp te) och ta det lungt ett tag, då klarnar tankarna.
Bryt negativa tankar med att dra en historia eller sjunga en sång.

Lycka till!
/Stina
PS: Det finns alltid tre alternativ i varje situation. DS

Läs Wayne W Dyers böcker. De har hjälp mej mycket med den mentala biten.

/g
ja, jag vet att de inte är så populära i alla läger

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg