Pryltokiga multisportare...

Dags att köpa en bra "sportklocka"!

Eftersom jag är ute efter en klocka med höjdmätare, kompass och gärna pulsmätare står nu valet mellan en Sunto Advizor och en Polar S710.

Tycker att Polaren är mer prisvärd 2.7 tkr.) då den också har inbyggd hastighetsmätare för cykel... vilket inte är fel! Advizorn har jag hittat för 3.0 tkr.

Någon som kan ge mig råd, vilken klocka skall jag välja?

Ni som har Advizor, vad är bra, mindre bra... Ni som har Polar S710... är det det bästa valet (enligt min mening ja!)

Någon som har hittat bättre priser än ovan?

MVH
Jmlove

Dyra tillbehör till Polar

Har en sedan några år tillbaka en Polar XTrainer Plus och datorinterface + programvara. Jag har ej följt med utvecklingen på nya produkter sedan jag köpte min Polar XTrainer Plus, men vad jag förstår så har höjdmätaren i S710 bara max och min höjd, så man kan inte analysera pulsen mot höjden.

Bara datorinterface + programvara till min Polar kostade 1999, 2000 SEK, höjdmätaren och kadensmätaren, tillbehör till XTrainer Plus är nog inte heller billiga.

En nackdelen förutom priset är att man måste skicka i väg klockan till importören då batteriet har tagit slut, kostar 150 SEK. Batteribyte och byte av packning borde en vanlig urmakare klara av, men dom har inga packningar.

Jag hade en fråga om programmet som importören gick bet på, och dom rådde mig att skriva till Polar. Så jag skrev ett e-post på min bästa engelska, men jag fick aldrig något svar, väntade i över 1 år. Kanske e-posten kom bort i någon sladd på vägen ?;)

För mig en det en rolig leksak.

Per Brune

Jag skulle välja S710

Hej
Jag vill börja med att säga att jag inte ännu äger någon pulsklocka. Just nu väntar jag på att få min polar levererad men de verkar ha väldiga problem med att få fram klockor. Jag beställde min i maj och har flera ggr fått höra att "snart" är det dags...
Precis som du stod jag och funderade mellan Suuntos Advizor och Polars 710 och valde till slut 710.

Denna klocka har mycket fler och mer avancerade pulsfunktioner än vad Advizor har. Cykeldatorfunktionerna nämnde du. Advizor har bättre höjdmätarfunktion med larm och intervaller av olika slag men jag tänkte så här: Vad vill man veta när det gäller höjden? Ja det är väl aktuell höjd och total stigning? Det är också precis det som finns på polars klocka. Det som Brune skrev om analys av puls mot höjd är också fel. Det är fullt möjligt att göra denna analys. Använder du interfacet till datorn så kan du i det medföljande programmet få upp en graf som visar höjd och puls kopplat till varandra.

Sen har ju Advizor ocskå en kompass funktion. Vad jag har hört så fungerar denna dåligt och är endast en syftkompass men det är bara vad jag har hört.

Det som jag skulle vilja ha på polars klocka som inte finns är barometern. På Advizorn finns denna funktion och med den kan du logga lufttrycksförandringar under ett visst antal dagar. Detta för att kunna gissa sig till kommande väderförändringar.

I det stora hela så tror jag att båda klockorna är bra och du måste själv ställa dig frågan: Vad ska jag ha klockan till? Vilka funktioner tycker jag är viktigast.
Jag vet att det inte är lätt men nödvändigt. Man vill ju inte direkt punga ut 3000 spänn och sen märka att det blev fel "val".

Jag mailade till Polar när jag var i valet och kvalet och fick svar väldigt snabbt. Jag fick till och med ett utkast av 710:ans instruktionsbok mailad tillbaka till mig efter föfrågan. Denna var bra att läsa för man förstod de flesta funktioner som klockan har. Instruktioner till Advizor finns på deras hemsida http://www.suunto.fi

Det blev visst väldigt långt det här. Jag hoppas att det var till nån hjälp.
Lycka till med ditt val / Markus

Vad prioriterar du?

Jag har en gammal Polar pulsmätare som jag är mycket nöjd med och en Suunto Vector som är ekvivalent med Advizor -pulsfunktion. Jag tycker nog att Polars kodeller är bättre som pulsmätare men Suunto är överlägsna på allt annat. Så vad prioriterar du? Pulsfunktion eller "sportfunktion" dvs. höjdmätare, kompass, barometertryck etc.

Suunton är grym, och en bra höjdmätare är ovärderligt om man multisportar, särskilt i fjällterräng. Kompassen är hyfsat noggrann men den är svår att syfta med. Å andra sidan är det inga multisporttävlingar som ställer krav på finorientering.

Så fundera på vad du ska använda för funktioner och utgå från det, inte priset för då får du nåt du är halvnöjd med...

Klokare!

Tack för de snabba svaren, lite klokare har jag blivit och det är nu övervikt åt S710.

Eftersom jag ägnar mig åt en del vinteraktiviteter på fjället så är höjdmätare plus. Vad jag förstår skall jag med en S710 kunna mäta höjdskillnader vilket bör duga...
Priset är en annan sak, men om jag inte är helt ute och cyklar så ingår datorinterface i priset på 2.7 tkr (kanske kostar det 300 kronor ytterligare...?) Cykla ja... hastighetfunktionerna är ju klart positivt!!

Återstår då bara frågan om VAR jag skall köpa klockan. Måste finnas billigare på nätet någonstans! Någon som har tips om var?

På tal om pris... hittade Advizor på NK i Stockholm för 3000 kronor jämt. På Kungsgatan hos Naturkompaniet kostade samma klocka 3600. Det är en omotiverat stor skillnad det, eller hur?

Är du multisportare?

Är du multisportare, har du kört någon tävling och i så fall vad är det för distans och vilken terräng du ska köra i?

På de vanliga distanserna som löper över något dygn till några timmar behövs knappast någon barometer eller höjdmätare. Däremot har man stor hjälp av pulsfunktionen och en vanlig tidtagning.

Själv har jag upplevt att en vanlig tidtagning och pulsinformationen är det som har varit till störst nytta för att inte köra för hårt. Allt annat kan kanske vara bra vid tävlingar som löper över flera dygn typ Raid Gaulois eller Eco Challange, ska du köra på en sådan nivå kan suunto vara ett bra köp annars tycker jag att du ska satsa på en polar med en oustanding pulsåtergivning.

Kalle

Polar - för träningens skull

Välj Polar om du prioriterar träningen. Med hastighetsmätare och kadensmätare (tramptag/tid) kan du göra din cykelträning till en hel vetenskap och faktiskt förbättra din cykelkapacitet ordentligt. Det är ofta där multisportagn skiljs från vetet om de inte tränat cykling aktivt tidigare.

Nu är det gjort... klockan är köpt!

Här kommer en snabb recension:
En klocka full av massa roliga funktioner väl värd att jämföras med den bästa multisportklockan Advizor från Sunto?

-Polars välkända pulsfunktioner som kan analyseras i all oändlighet!

-Höjdmätarfunktion med en noggrannhet av 1 meter!

-Cykelfunktioner som hatighet, medelhastighet och maxhastighet.

-Utökade cykelfunktioner som kadensmästare!

-Termometer!

Det bästa med den här klockan anser jag vara möjlighet att koppla upp den mot datorn (infrared interface) för att analysera den lagrade träningsdatan. En automatisk träningsdagbok skapas enkelt och uppföljningen av täningen sker med fina diagram som visualiserar framstegen i cykel och löpträningen!

Kostnad cirka 3000 kronor för klockan.
300-400 kronor för interfacet.
Ytterligare 3000 kronor för kadensmätaren!

Advizorn har termometer. Inte heller på den klockan är den användbar i ute annat än om man hänger upp den i en timme och läser av.

Nogrannhet på 1 meter bör nog tas med en nypa salt. Anledningen till att Advizorn bara visa 5 meterintevall är att det är så väldigt små tryckförändringar det gäller att du med 1 meter lika gärna kan backa en meter trots att du gått uppåt. Inte ens 5 meter är kanske intressant...

Cykelfunktionen och datalinken verkar dock super. Kunde man fått GPS, GSM och microvågsugn inbyggd så vore det ju ytterligare en punkt på en framtida julklappslista! :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg