Nä, draggningslarmet är ett annat. Det sätter man igång när man hyvat i ankaret. Sen gnäller det om man kommer längre från den punkt där man satte igång det, än vad man har specificerat att man tolererar.
Jag syftar på när man har en vanlig waypoint, och lägger till ett områdesattribut på den. Då får man larm när man kommer in i, eller lämnar, denna tänkta cirkel runt punkten.
Kameralarm är en annan sak. Dem läggar man lämpligen in med POI-Loader, där larmet konfigureras i datorn, innan informationen förs över till kortet i navigatorn. Jag har inte provat sådana i en 60 CSx, då jag inte tycker den är någon vidare bilnavigator, jämfört med Zumon. Men i Zumon, c550 och mina Nüvi larmar de om man kommer inom ett visst avstånd och håller över en viss hastighet och åker på en väg som gör att man kommer att passera kameran. Detta senare gäller även avståndslarmade punkter, såvitt jag har erfarit. Ligger en punkt längs en sidogata får man inget larm för den, även om man kommer inom den specificerade radien. Inte utan att man antingen svänger in på sidogatan, eller att man följer en rutt, som är uträknad till att passera längs sidogatan.
Waypoints med närhetslarm har inga sådana finesser. Där är det avstånd som gäller.
Anders