För sent ...
Min egen forskning i frågan blev klar en timme för sent, och det är bara att i stort instämma i PR:s resultat. Av dem är det bara GPS V (tror jag) om kan larma med ljud. Och så Rino-telefonerna (men de senare får väl inte användas här i Sverige?).
Det är alltså de mottagare som är mera tänkta för navigation till sjöss, där man har möjlighet att lägga in t.ex. ett grundområde som Proximity Waypoint (på svengelska "Områdes Wpt") och få varning när båten närmar sig det farliga området (avståndet kan förstås också ställas in).
Min egen erfarenhet av skärgårdsnavigering är att man inte har avgörande nytta av funktionen, det är ändå så mycket att hålla reda på. Varningen kommer med ett diskret blinkande på displayen och kan missas om man inte är alert. Om det inte är total dimma är det ju bättre att hålla god utkik. Vid segling över öppet hav med enstaka farligheter kan det vara till större nytta; man kan ju också använda en Proximity Waypoint bara som en uppmärksamhetssignal om att det nu är dags att börja finnavigera in mot slutmålet.