Proviant i Jotunheim?

Hallå!
Jag fick en fråga från en Nederländsk mailvän, Rogier Schouten, som ska ut på tur i Jotunheim. Han hade varit på DNTs hemsida och försökt lista ut var det gick att proviantera. Han liksom jag blev lika förbryllade, det framgick tyvärr inte så tydligt.
Efter att Sökt runt lite här på utsidan så fick jag fram följande:
  • Betjente hytter = Ingen proviant (middag och frukost i restaurangen)
  • Selvbetjente hytter = med begränsad och dyr proviant
  • Ubetjente hytter = varken eller. (endast nödproviant)
  • I Centrala Jotunheimen finns bara en Selvbetjent hytte, (Olavsbu), där det finns mat att köpa.
Stämmer detta??? Inte mycket att hänga i "Jotu"granen.
Eftersom jag aldrig vandrat i Norge så vore det kul om någon som gjort det kommenterar/bekräftar/motbevisar detta. Så att jag kan ge Rogier ett korrekt svar.


Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Av tradition har man inte gått så mycket med tält i Norge, utan man går från hytte till hytte. Följaktligen äter man på hytten och behöver inte släpa med sig proviant på fjället. Dock är det förstås inget som hindrar att man tar med sig proviant som man köpt på en självbetjäningshytte. Det stämmer att Olavsbu är den enda självbetjäningshytta i centrala Jotunheimen.
 
Gick förbi Rondvaasbu fjällstation,visseligen i Rondaneområdet för en vecka sedan.
Det gick att köpa "niste" matsäck från frukost avd och fylla kaffe.
Smörgås kostade 10-15 noska och fylla thermos med kaffe 40-50:- ungefär.
Såg inget torrfoder eller proviant över huvud taget,säkrast att köpa på hemmaplan.
 
Kan man betala med VISA på hytterna och så, tror ni? (i Jotunheimen) - bra att veta! ;)

Jag tänkte sticka dit nu på torsdag - har ingen bil/körkort, så det blir:
Flyg Arlanda->Oslo, och sedan en blandning av buss och tåg.. någon som har några bra transporttips?.. som tex en flyglinje mellan Uppsala och Gjendesheim, som de isåfall talar tyst om på nätet.. :)
 
Har varit i gjendebu nyligen, och där kunde man (tack ock lov) betala med visa..... Den ölen på krita smakade gudomligt.
//Jocke
 
Uppdatering:

Man verkar kunna använda kreditkort på ALLA hyttorna i Jotunheimen - iallafall de "betjente"

Jag rekommenderar förresten att man tar bärtoddyn i thermosen på morgonen, på de ställen som har det - den är himla god, varm och upplyftande att slurpa i sig på ett kallt fjäll :)
 
Gick i Jotunheimen förra året, mellan Gjendesheim, Memurubu och Glitterheim (och sedan tillbaka till Gjendesheim). På alla dessa ställen fanns mat att köpa om man ville (det gick att använda kort). Min erfarenhet är dock att norrmännen köper färdiga paket med smörgåsar och betalar för att få sina termosar fyllda med dryck (vatten, kaffe, saft) innan de går ut på sin tur. De personer vi träffade längs vägen som lagade mat var uteslutande svenskar.

Dessutom äter man en gemensam måltid på kvällen på varje hytte. Den består av förrätt, huvudrätt och efterrätt, jag har för mig att vi betalade i storleksordningen 290 NOK per kväll. Fanns två eller flera sittningar per kväll, som man köpte en biljett till när man kom fram till hytten.

Mvh
/Per
 
Kan man betala med VISA på hytterna och så, tror ni? (i Jotunheimen) - bra att veta! ;)

Jag tänkte sticka dit nu på torsdag - har ingen bil/körkort, så det blir:
Flyg Arlanda->Oslo, och sedan en blandning av buss och tåg.. någon som har några bra transporttips?.. som tex en flyglinje mellan Uppsala och Gjendesheim, som de isåfall talar tyst om på nätet.. :)

Om du ändå ska flyga till Oslo, finns det anslutningsflyg till Fagernes och därefter buss till t ex Gjendesheim, Bessheim etc, kolla på SAS hemsida. Det går dagligen bussar mellan de större stugorna i a f längs väg 51 och senare mot Lom och Boverdalen. Transportsystemet är ganska bra utbyggt, träffade flera norrmän som tagit buss från Oslo och redan samma kväll var ute på vandring. Någon flight mellan Uppsala och Gjendesheim tror jag tyvärr inte det finns.....Jag var i Jotunheimen för två veckor sedan, grymt avundsjuk på er som ska dit nu. Go tur
 

Liknande trådar