Projekt toppcyklisterna

Hej!

Jag och två kompisar ska ha ett projekt i skolan där vi ska cykla till norge och bestiga Glittertind och Galdhöpiggen i april-maj och i Augusti ska vi cykla till Nikkaloukta och bestiga Kebnekaise.

Jag undrar om ni har några värdefulla tips angående:
Kartor, vilka vägar ska vi åka på (åker från Karlstad)
Packning(räcker det med 90liter utrymme per person?)
Förhållanden(det är snö i norge i början av maj, kommer de bryta uppvägen till spiterstulen, vad brukar det vara för väder i början av maj?)

Tacksam för svar

/christian

Just cykelbiten har jag inte så jättebra koll på, däremot antar jag att ni vill undvika att åka på större vägar alltför mycket. Om ni vill undvika E6:an i Norge kan det vara ett alternativ att åka över gränsen vid Charlottenberg och åka riksvei 20 till Elverum för att där byta till riksvei 3 norrut förbi Koppang, byta till väg 219 i Atna och sedan väg 27 över högfjället ner mot Kjönnås vid Ringebu. Högfjällsplatån där är mycket vacker om ni inte har något emot lite backar. Sen är ni nog så illa tvungna att åka E6:an några mil till Sjoa där ni med fördel kan svänga in på väg 257 in i Heidal och följa den vägen till Randsverk där ni byter till väg 51 norrut mot vågåvatnet, har för mig att det står Lom och/eller Vågå på skylten. Den vägen följer ni förbi den vackra Lemonsjöen och ner för den branta backen mot Vågåvatnet (jobbigt på hemvägen). Därefter följer ni riksväg 15 till Lom (närmaste staden, stanna till för att kika på stavkyrkan kanske...). Från Lom följer ni väg 55 till dess att ni ser skylten åt vänster mot Spiterstulen, sen är det bara att pinna på hela vägen dit.

Fjällkartor kan ni med fördel köpa på turistbyrån i Lom, alldeles på andra sidan av forsen, nära stavkyrkan. Passa på att fråga dem om förhållandena på fjället. Vägen upp till Spiterstulen brukar alltid vara bruten i månadsskiftet april/maj. Däremot händer det ibland att de stänger den igen någon gång vid den tiden, eftersom smältningen av tjälen gör vägen känslig för slitage från biltrafik, men med tanke på att ni cyklar bör ni nog kunna forcera bommarna... När det gäller snö så kan ni nog räkna med snö från ungefär 800-900 meters höjd, troligen ännu lägre i år eftersom det har varit mycket snö i området. Vädret vet man aldrig hur det är vid den tiden på året, det kan vara högsommarvärme i Lom samtidigt som det är snöstorm vid Spiterstulen, bara någon enstaka mil bort. Generellt så tror jag dock att ni kan vara försiktigt optimistiska angående vädret, men det kan skifta väldigt snabbt i de delarna av Jotunheimen, så var noga med utrustningen.

Hoppas det var till någon hjälp. Skriv gärna och berätta hur det gick sen, jag hade tänkt mig en tur själv på Glittertind i början av Juni, så det vore kul att höra hur det ser ut på Norges vackraste fjäll i år...

Senast ändrad:
Hej

Jag läste ett reportage om er i HN (kommer själv från Värö). Kul Idé! Jag och min bror cyklade över Sognfjället i början av juni (se bild http://www.utsidan.se/cldoc/768.htm) och då var det ju väldigt med snö i de högre områdena. I de lägre delarna är väl vädret ungefär som i Sverige med var beredda på snöoväder och kraftiga vindar på de högre höjderna. Det verkar ju som att vägen till Spiterstulen är plogad eftersom de har öppet från 1 mars (se www.spiterstulen.no).

Vad gäller turen till Nikkaluokta rekommenderar jag Sverigeleden som går genom Karlstad. Den är för det mesta väldigt fin på lågtrafikerade vägar. Norr om Östersund fungerar riksväg 45 bra ifall man har bråttom. Annars är det lätt att välja egna vägar ifall man har bra kartor (köp Lantmäteriets Sverigeatlas och ryck ut de relevanta kartbladen). Undvik de minsta och största vägarna så brukar det bli bra.

Vad gäller packning tycker jag att 90 liter låter väldigt mycket. Jag och min bror har aldrig haft mer packning än 65 liter (20x2+12,5x2) per person exlusive tält, liggunderlag och styrväska. Man klarar sig på mindre än man tror och har man lätt packning får man mycket mer nöje av turen.

Lycka till

Mats Nilsson

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg