Projekt: Mandomstest

Jag & en klasskompis går nu tredje året på gymnasiet och vi har nu fått en ny kurs, projektarbete.
Eftersom vi båda är uppväxta med frilufsliv sedan vi bemästrade den användbara förmågan att gå, har vi valt ett passande PA (projektarbete).
Vi ska leta efter en lämplig plats i närheten där det finns rinnande vatten (för fisk & vatten), tät trädväxt för så mycket gratis vindskydd som möjligt. Platsen måste också ligga väldigt öde, så öde så att vi inte blir påminnda om att vi faktiskt lever i ett modernt samhälle. Vi beger oss ut den 12:e maj och beräknas vara hemma den 16:e - 18:e.
Tanken är att gå tillbaka till våra rötter och leva på det naturen har gett oss. Vi ska alltså leva väldigt primitivt, med så få redskap som möjligt. Bara det nödvändigaste tar vi med oss (tändstål, yxa, fiskelina, kniv osv.).
Filmkamera, loggbok (för PA:t) och en vanlig kamera tar vi med oss för att dokumentera det vi gör, hur det påverkar oss och varför vi gör det. Bakom denna expedition finns också en filosofisk tanke där vi tar upp ett antal frågor; Hur mycket har människan tappat av sin instinkt? Hur löser vi problem vi stöter på med hjälp av vår moderna hjärna? Vilka känslor/rutiner utvecklar vi (alternativt får automatiskt)?
Slutresultatet gör vi till en kort dokumentär samt bildspel och (förhoppningsvis) får gå ut i olika skolklasser för att berätta lite om hur människan är, och kanske vart.
Vi ser på filmer, lånar böcker och pratar med kunniga personer angående ämnet. Men för att få så mycket information som möjligt har startar jag även en tråd här för att höra era åsikter och tips.
Mina frågor är:

• I maj, då vi ska ut, livnär vi oss mest på fisk. Min fråga är vilken fiskemetod man skall använda för att få mest fisk med den simplaste metoden?

• Vilket vindskydd är mest effektivt? Vi vill ju helst kunna ligga och gosa oss nära elden så att vi inte fryser för mycket under natten.
  • Kan man sätta upp fällor i skogen (för mindre djur som ekorrar) utan jaktlicens? Eller om man fåt tillstånd av markägare/polis?
  • Vad för växter är lättast att samla in för att äta?
  • Kan man dricka vatten direkt ur vattendrag?
  • Behöver vi ta med oss något livsmedel hemmifrån för att klara oss? Eller har naturen det på lager?
  • Om vi får ett regnväder under hela veckan, vad ska vi då ta oss till? Oroar mig mest för elden.
  • Behöver vi ta med oss kokkärl och andra köksredskap? Eller klarar vi oss på värmda stenar i jorden?

Seriösa svar uppskattas, och har ni pikar/klagomål behöver ni inte lägga energi på att skriva dem för vi ska utan tvekan ut.
Har ni mer tips och viktiga frågor att ta upp så kom gärna med dem!
Tack på förhand!

Om jag inte missminner mig så finns det ett par trådar som behandlar detta ämnet sedan innan, dvs gymnasieprojekt a la överlevnad.

Läs igenom dessa och kanske ta kontakt med de personer som genomförde dessa projekt.

Extremöverlevnad gör ofta stor skada på natur och djur så det är förbjudet utom i nödfall.

Ta med en kompis som äter lagad mat på spritkök och som kan observera er samt avbryta övningen om ni blir för illa åtgångna. Ju mer nedsatta kroppsfunktioner man får ju dummare blir man. A och O vid överlevnadsutbildning: ha alltid med en person som har huvudet klart och kan tillkalla hjälp. Den personen är oxå bra som referens på hur sliten man blir, han kan ge er enkla test som ni får utföra med jämna mellanrum tex.

Gör ni ett ordentligt vindskydd så behöver inte ett regnoväder betyda katastrof. Men för detta krävs oftast att man bryter mot allemansrätten och därför måste ni ta kontakt med markägaren innan projektet startar. Jag tänker främst på att ni behöver tillgång på mossa/jord eller liknande men om ni istället har tillgång till stora mängder vass kan ni använda det istället.

När det gäller mat så lär mete vara den bästa metoden även detta kräver fiskekort eller tillstånd. Till detta behöver ni bara ta med lina och en krok hemifrån. Man kan ofta göra andra saker medan man väntar på napp och ha många meten ute samtidigt om det nappar dåligt.

Om ingen av er fiskar idag så ska ni nog ger ut på några fisketurer innan projektet.

Man kan harpunera gäddor på våren men det är mycket svårt. Själv har jag håvat en del gäddor som legat och solat sig om våren men då är en halvmiss inte en katastrof.

En annan metod kan vara att fånga småfisk i bäckar. Det gjorde vi som små till kräftfisket och det kan ge ett par hundra mörtar på bara några timmar. Leta upp eller bygg ett grunt (1cm djupt) parti på bäcken sen så vallar ni upp mörten där och plockar dem med händerna när de strandar. Mörten kan man äta eller använda som bete till abborre, gädda och gös.

Fisk är ganska svårt att hålla färsk så se till att ni så fort som möjligt tillverkar en liten sump (bur) som ni kan hålla levande fiskar i, på så sätt kan ni bygga upp ett förråd utan att behöva avliva fisk i onödan eller kasta de som blir dåliga. En sump bygger ni nog lättast av små färska slanor som ni trycker ner i botten på stranden och sen flätar ihop av mindre, eller klyvda slanor.
Är det mycket sjöfågel/mink bör ni också tillverka ett lock.

I maj lär det finnas en hel del att äta då mycket skjuter upp ur marken just då men detta beror ju också mycket på var i Sverige man befinner sig.

När det gäller vindskydd/läger så är bäddens material mycket viktigt. Att ligga direkt på marken kommer inte att gå. Håller ni till vid en sjö föreslår jag en ordentligt bädd av vass, detta fantastiska material kan också användas som tak. Hur ni än bygger ert läger tänk på att rök eller koldioxids förgiftning är allvarliga saker. Det kan vara säkrare att placera eldstaden utanför lägret och sedan plocka med sig de varma stenarna in i lägret.

Rep kan man tvinna av kaveldun och andra fibermaterial men jag föredrar att använda granrötter då det går betydligt snabbare att skaffa.

Personligen skulle jag ta med ett kokkärl eller för känslans skull tillverka ett i lera innan avfärd. Vitaminer etc är ganska enkelt att få i sig men salt kan det vara knepigt att få tag på, detta kanske ni borde ta med. Fisk utan salt är inget vidare men med granskott blir det dock lite trevligare och rikt på c-vitamin.

Trevligt
1. Jag får aldrig fisk, skulle därför inte ödsla energi på detta. Man klarar sig länge utan mat, längre om man inte utför onödiga aktiviteter.

2. Färdiga vindskydd brukar finnas. Känns bättre då man slipper hugga ner träd i onödan. Kolla
över traktens vindskydd innan ni gör denna överlevnadsövning. Kan dock vara bra om ni byter vindskydd efter någon dag. Brukar ju inte vara så bra om någon okuperar ett vindskydd i 5 dagar. Man pratar ju ofta om 1-2 nätter på samma plats http://www.naturvardsverket.se/sv/A...r-enligt-allemansratten/Allemansratten-talta/.

3. Glöm fällor. Inte tillåtet utan jaktlicens.

4. Beror på årstid. På våren så kanske ni kan hitta lite skott att koka. Nässelsoppa?

5. Vatten kan man normalt sätt dricka. Undvik vatten som smakar och luktar illa. I sydsverige finns en del föroreningar från jordbruk och nedlagd industri som inte är så nyttigt. Men över en helg så bör det inte vara någon större fara med lite miljögifter.

6. Nej, det är så få dagar att ni klarar er utan mat.

7. Elden är ingen fara. Man klarar sig bra utan eld. Ta med er ett tält eller ha ett bra vindskydd.

8. Kokkärl är bra. Svårt att koka vatten annars. Det går att koka vatten i en PET-flaska (kanske något för er att prova och dokumentera). Men ta med en riktig kastrull också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanhvik Världsomsegling, besättning sökes! Expeditioner 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg