• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Projekt 4000 meter

Jag ska i sommar påbörja mitt projekt att bestiga alla bergstoppar i Alperna som är över 4000 meter. Enligt UIAA är det 82 stycken, varav ca 50 är större toppar. Projektet kommer antagligen ta flera år. Bland årets berg finns bland annat Mönch, Jungfrau och Mont Blanc. Ledernas svårighet blir i år mellan PD och AD.

Årets bestigningar kommer börja i början av juli i Grindelwald sluta fyra veckor senare i Chamonix. Jag kommer köra bil ner från Malmö och använda bilen för att ta mig mellan bergen.

Ett mål med projektet är också att få klättra med många personer och utbyta erfarenheter. Därför söker jag nu dig som är vältränad och sugen på att följa med.

Mer info om projektet finns på www.viktorjonsson.se

Låter trevligt. Vettigt med ett mer allmän-alpint fokus än det eviga elbrus-kili-acon und zo weiter. Jasså du känner Hasse? Hälsa från Jarl då. Gran Paradiso i nordvästra Italien kanske ska upp på din lista. Jag hoppas också få känna på lite tösnö därnere i sommar men det blir nog bara 1 vecka i så fall.

Jag ska i sommar påbörja mitt projekt att bestiga alla bergstoppar i Alperna som är över 4000 meter. Enligt UIAA är det 82 stycken, varav ca 50 är större toppar. Projektet kommer antagligen ta flera år. Bland årets berg finns bland annat Mönch, Jungfrau och Mont Blanc. Ledernas svårighet blir i år mellan PD och AD.

Årets bestigningar kommer börja i början av juli i Grindelwald sluta fyra veckor senare i Chamonix. Jag kommer köra bil ner från Malmö och använda bilen för att ta mig mellan bergen.

Ett mål med projektet är också att få klättra med många personer och utbyta erfarenheter. Därför söker jag nu dig som är vältränad och sugen på att följa med.

Mer info om projektet finns på www.viktorjonsson.se

Vad är det för kriterium för toppar och större toppar?
Primärfaktor 50 m? 100m?

Se kritiken här: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/alps_4000.html

"There are 51 summits in the Alps above 4000 meter ranked with a primary factor of 100 meter.
UIAA defined in 1994, an "official" list of 82 4000 meter alps, these are included below with 31 unranked summits (marked NR). Previously, 61 summits were recognized, these are all among the 82, except for Balmenhorn (primary factor 12 m) that has been demoted to a "top".
One could still argue that the UIAA list is a bit arbitrary, there exist summits with a primary factor of 40 meter (example: Grand Gendarme on Rimpfischhorn) that are not included, while Puenta Giordani with only 5 meter of prominence has been included."

Så UIAAs lista är rätt godtycklig eftersom det finns toppar över 4000 med högre primärfaktorer än de lägsta primärfaktorerna för deras lista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Topographic_prominence kanske du redan känner till.
Förslagsvis kan man ta de 51 bergen plus alla sekundära toppar man kommer över på vägen.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg