Problem med jægare

Visst skrev jag inlægget om vargen før att provosera lite. Tydligen lyckades det ganska bra. De som vill låta sig provoseras læser tydligen jaktforumet och retar upp sig så in i helvete på oss jægare.

Det ær tydligen helt omøjligt att se jægare som viltvårdare och mænniskor som bryr sig om naturen. Vi ser den inte bara som en møjlighet før att få komma ut och dræpa något. Majoriteten av alla jægare ær mera naturmænniskor æn alla ni som gnæller på oss i jaktforumet.

Stå vid en strandkant och dra upp fisk ær helt OK. Hur många har någor emot rottfællor hemma i køket ? Hugga ner skogar før att framstælla papper och virke ær också helt OK. Odla upp jordbruksmarker dær det tidigare har stått skog ær OK. Bygga vægar och stora stæder ær OK. Varfør ær alla dessa ingrepp i naturen helt OK men definitivt inte jakt.

Det ær OK att gå till afæren och køpa køtt som slaktats på slakterier. Det ær inte rætt att gå ut i skogen och skjuta sitt eget køtt.

Jag ær før en vargstam, en bjørnstam, en jærv- och en lodjursstam. Kontollerade stammar utspriddda øver hela skandinavien. Ett problem før oss som bor i glesbygden i de stora skogarna och lever med rovdjuren. Det går jævligt bra att sitta i storstæderna och tycka att det ær eksotiskt med en stor rovdjursstam om man inte rør sig i skogen. Vakna och gå ut i skogen ! Jag ær fortfarande tveksam till en så stor vargstam och tænker fortsætta jaga !! I framtiden kanske man kan få skjuta en varg.
 
Jag har inget emot jakt och inget emot jägare men jag har något emot den som anser att man äger viltet bara för att man har jakträtt.Våra vilstammar kommer att vara i mycket bättre skick om rovdjur får vara med att kontrollera antalet. Utan rovdjur blir det obalans och en sämre viltstatus, se vad som hände när rävstammen dök pga rävskabben. Människan kan aldrig göra ett lika bra jobb med att plocka ut rätt djur och rätt antal djur, som rovdjuren.
 
jepp

KLAGER; sa:
Jag har inget emot jakt och inget emot jägare men jag har något emot den som anser att man äger viltet bara för att man har jakträtt.Våra vilstammar kommer att vara i mycket bättre skick om rovdjur får vara med att kontrollera antalet. Utan rovdjur blir det obalans och en sämre viltstatus, se vad som hände när rävstammen dök pga rävskabben. Människan kan aldrig göra ett lika bra jobb med att plocka ut rätt djur och rätt antal djur, som rovdjuren.

Jag e Jägare och jag håller med dig till 100%..

(denna gången)

:)
 
jonken; sa:
Det går jævligt bra att sitta i storstæderna och tycka att det ær eksotiskt med en stor rovdjursstam om man inte rør sig i skogen. Vakna och gå ut i skogen ! Jag ær fortfarande tveksam till en så stor vargstam och tænker fortsætta jaga !! I framtiden kanske man kan få skjuta en varg.

Gud vad trött jag är på argumentet "stadsborna skall jämt vara med och bestämma om naturen, vad fan vet de om den"!
Bara för att man bor i stan så får man alltså inte vara med att bestämma om hur ens eget samhälle/land skall skötas? Snacka om geo-etniskt (eget uttryck) fördömande. Det är ju som att säga att folk som bor på landet inte behöver yttra sig om den potentiella faran i att vistas ute sent i vissa områden i våra storstäder t ex. Man kan ju bli rånad! "Men eftersom inte ni bor här i stan så skall inte ni komma här och tycka att det är för jävligt. Håll er hemma i skogen bara så händer det inte er." Fast det är klart, där kanske det kommer någon individ ur den GIGANTISKA vargstammen och äter upp dig. Äsch, det är nog bäst att vi håller nere både vargstammen och de kriminella med lite sund avskjutning.

Hade inte vargen blivit nästintill utrotad för länge sedan hade vi nog lärt oss att leva med "problemet", mao anpassat våran djurhållning och infrastruktur.

Du verkar sugen på att få fälla en varg, köp en jaktresa till något öststatsland där de tillåter vargjakt och knäpp ditt villebråd, det verkar ju vara himla speciellt att få skjuta en varg.
 
Framkallade konfliker?

Det visar sig att konfliken stad/landsbygd är alldeles för uppblåst. De flesta landsortsbor har anknytning till städer och de allra flesta stadsbor har anknytning till landsbygden. En undersökning i flera norrlandslän och i några stadsregioner (under sommaren i år tror jag) visade att motsättningarna är mycket mindre än man tidigare trott. Undersökningen visade snarare på en stor förståelse för varandras situationer.

Du Johan gör ditt bästa för att underblåsa det ännu mer. Vad vet du om de som "gnäller på oss jägare i forumet"? Och vad är en "naturmänniska"? I vems intresse framkallar du motsättningarna?

Du verkar försvara dig mot angrepp som du inte fått här, jag undrar varför?

Du är mer än välkommen att ha synpunkter på hur städerna fungerar. Det flesta här i forumen har ingen synpunkt på att du jagar. Vi är snarare avundsjuka, hade jag tillgång till jaktmark skulle jag också jaga. Alla stadsbor är inte militanta veganer, men sådana finns och du får väl ha argumenten klara, liksom alla vi andra omnivorer.

Ang. rovdjur har Patric och Klager har uttryckt mycket bra synpunkter som jag instämmer helt i.

Människan måste vara som Bamse ;-) När vi är så starka som Bamse och har möjlighet att utrota arter, så gäller det också att vara snäll som Bamse...

Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guidegun Matnings problem Jakt 1
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9

Liknande trådar