problem med hundtassar

hejsan , jag är ny här på forumet, skulle behöva hjälp av erfarna hundvandrare. jag har en 2årig jack russel som jag gått mkt med, 2-4 timmar om dan ca + lite längre dagsturer då o då. nu helt plötsligt e hon ömfotad, sliten o liksom blank på trampdynorna , vill ej gå på grus, svårt på asfalt , står still o vill ej följa med ens på kortare svängar. jättetrist nu när jag tänkte att man kunde vandra på allvar med henne. är det nån som har några goda ideer? jag har köpt tassalva 4 ess som jag smörjer med på kvällarna, hon får laxolja på maten var dag, jag har försökt med muttluks som jag skickade efter på canis men dom gick det hål på efter bara 20 minuter så det va ju inget vidare. jag har skickat tillbaka dom o hoppas på att reklamationen godtas. finns det några bra trix som draghundsfolket eller jägarna eller andra kan tipsa om? tacksam för alla svar!

Det låter väldigt märkligt att en 2-årig frisk hund plötsligt skulle få ömma trampdynor av 2-4 h promenad. Prova kortare promenader några veckor på skogsstigar och om det inte blir bättre då så är det snarare ett veterinärt problem än ett handhavandeproblem.

Forstrarna i skidklubben brukar springa med någon sorts läderskor på vintern, jag vet inte märke eller modell.

Håller med om att det låter konstigt. Drar hunden mycket? Cyklar du med den på asvalt? Vissa bergarter som kalkglimmerskiffer kan äta trampdynor. Att även skorna slits upp tycker jag låter som att hunden har en egendomlig gångstil eller som sagt belastar väldigt hårt genom drag.

Om jag var du hade jag först gått till veterinären för att utesluta allvarligare fel, & är hon bara ömfotad så borde det finnas en förklaring? Drar hon mycket i kopplet, cyklar du med henne etc.
Grusvägar sliter ju hårt på hundtassar, & het asfalt mot känsliga tramdynor är inget vidare.

Det finns ju hundskor i bl a neopren som jägare använder, kolla på www.teba.se under hundvård/hundskor. Pris & kvalitet brukar hänga ihop på såna här grejor, så hoppa de billigaste.

hejsan , jag är ny här på forumet, skulle behöva hjälp av erfarna hundvandrare. jag har en 2årig jack russel som jag gått mkt med, 2-4 timmar om dan ca + lite längre dagsturer då o då. nu helt plötsligt e hon ömfotad, sliten o liksom blank på trampdynorna , vill ej gå på grus, svårt på asfalt , står still o vill ej följa med ens på kortare svängar. jättetrist nu när jag tänkte att man kunde vandra på allvar med henne. är det nån som har några goda ideer? jag har köpt tassalva 4 ess som jag smörjer med på kvällarna, hon får laxolja på maten var dag, jag har försökt med muttluks som jag skickade efter på canis men dom gick det hål på efter bara 20 minuter så det va ju inget vidare. jag har skickat tillbaka dom o hoppas på att reklamationen godtas. finns det några bra trix som draghundsfolket eller jägarna eller andra kan tipsa om? tacksam för alla svar!

tack för svar. nej hon drar inte i kopplet, om det inte kommer en katt ,rådjur eller hare förstås :) jag har aldrig cyklat med henne öht. hon e pigg o glad som vanligt, äter med god aptit, jagar bollar i trädgården med samma frenesi som vanligt , leker med kompisar på samma sätt o med samma energi som alltid, men då e hon ju på gräsmark. men det e klart att även om hennes uppträdande inte tyder på nån infektion eller att hon e sjuk så kan det ju va nån "vetrinärsak" iallafall. jag tycker inte heller att hundtassar ska bli överansträngda av den mängden motion som jag "utsätter" henne för. ang hennes sätt att gå kan jag inte se nåt konstigt med det, varken kobent eller på annat sätt märkligt, har försökt ladda ner ett videoklipp på henne promenerandes men det lyckas ej , jag e väl inget datasnille direkt ;) .

Vi har slitit ut tassarna på våra hundar någon gång så det kanske inte är något jättestort problem. Prova att vila tassarna så de blir återställda.

En del hundar drabbas av furunkulos i tassarna. Det kan vara svårt att se i början men är irriterande för hunden.
Det finns ett antal andra tassåkommor som det skulle kunna vara. Ring och prata med din veterinär.

Jag har en Jack Russel som är 5 år och som i vintras fick furunkulos vilket är inflammationer i hårsäckarna. Då vill dom inte gå på grus utan helst på gräs eller asfalt. Har varit hos veterinären 4 gånger och blivit ordinerad infammationshämmande, cortisonsalva och penicillin. Har även provat alla "mirakelkurer" som såpvatten m.m. men inget har tyvärr hjälpt. Penicillinkuren ska tas i 20 dagar och påbörjades för fyra dagar sedan. Furunklerna har blivit lite mindre. Furunkulos är ingen sjukdom utan ett symtom så det gäller att komma på vad orsaken är. Efter penicillinkuren ska vi börja med foderbyte. Vid vila har furunklerna blivit bättre. Titta mellan tårna och trampdynorna om dedet är rött och ev. blåsor. Hade för 35 år sedan en dalmatiner som också hade furunkulos och då även om det inte finns någon säker bot idag så har det dock gått lite framåt. En del hundar blor "botade" och en del hundar får dras med livslånga cortison- och penicillinkurer.

Jag har en Jack Russel som är 5 år och som i vintras fick furunkulos vilket är inflammationer i hårsäckarna. Då vill dom inte gå på grus utan helst på gräs eller asfalt. Har varit hos veterinären 4 gånger och blivit ordinerad infammationshämmande, cortisonsalva och penicillin. Har även provat alla "mirakelkurer" som såpvatten m.m. men inget har tyvärr hjälpt. Penicillinkuren ska tas i 20 dagar och påbörjades för fyra dagar sedan. Furunklerna har blivit lite mindre. Furunkulos är ingen sjukdom utan ett symtom så det gäller att komma på vad orsaken är. Efter penicillinkuren ska vi börja med foderbyte. Vid vila har furunklerna blivit bättre. Titta mellan tårna och trampdynorna om dedet är rött och ev. blåsor. Hade för 35 år sedan en dalmatiner som också hade furunkulos och då även om det inte finns någon säker bot idag så har det dock gått lite framåt. En del hundar blor "botade" och en del hundar får dras med livslånga cortison- och penicillinkurer.

Har även köpt "tossor" = hundskor/sockor på www.hundkiosken.se och det fungerar riktigt skapligt när dom är ömfotade. Det finns en sort som rekommenderas på båtar och innegolv som är riktigt smidiga.. När dom blir slitna skor jag dom med konstskinn

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg