problem med Chalwyn stormlykta

Hej,

Jag har en Chalwyn stormlykta som jag har lite problem med. Det går inte att röra veken upp och ner med hjälp av den lilla ratten på sidan. Der verkar som kugghjulet, eller vad det är, inte får fäste i veken utan slirar. Jag har försökt att öppna lampan och har fått ut den del som veken sitter i men kan inte öppna den. Är det någon som vet om det går att reparera matningsmekanismen på något sätt?
 
Jag trodde stormlykta bara var såna med glödstrumpa. Typ som denna från Clas Ohlson:

343323_X_2006-06-30_104511_574.jpg

Den du visade ser ut som en vanlig fotogenlykta

Nåväl... kolla om veken har gått sönder. Ibland äter tandhjulet sönder veken och då går den inte att dra varken upp eller ner. Testa att dra upp den med en tång samtidigt som du skruvar på ratten
 
Troligen inte tandhjulet

.....som gått sönder - men det kan ha lossnat från axeln förstås. Har råkat ut för liknande med likadana lyktor (fast betydligt billigare Skr 9,75 eller så på tidigt -80-tal.....) Nåväl. där var godset i kanalen så tunn och vek metall att kanalen vidgades om veken var en aning ojämn och därmed klämdes inte veken mot tandhjulet. Dessa lampor gick att ta isär, i varje fall kunde man ta bort glaset och då blev det litet plats att "mekka" på. Men ta det försiktigt, det är ganska tunna saker som inte är avsedda att ersätta med reservdelar i någon större omfattning.
Lycka till!!
 

Liknande trådar