Problem med bakväxeln

felbeskrivning:
Växling mellan 5:e till 9:e klingan fungerar, men tvärtom(9 till 5) så går inte växlelreglaget tillbaka till utgångsläget. Vad som händer är att man måste föra fram reglaget "ett snäpp till" för varje växel som man vill växla upp. ( Ung. som när man vill växla snabbt från 9 direkt till 7 om du fårstår vad jag menar). Övriga växlar 1-4 kan man inte anv. över huvud taget... :-(

Några tips om vad det kan vara?
Det här hände redan på den första turen med min cykel.

Rear Derailleur Shimano XTR
Shifters Shimano LX

Tack på förhand!
/
hasse

bakxäxel

Låter som att det är dags att ställa in växlarna. Vajrarna töjer på sig lite efter ett tag och då får man justera. Hur långt har kedja och drev gått. Det kanske helt enkelt är så att det börjar bli dags att byta?

Robin

Allt som behövs är lite justering...

Är cykeln helt ny? Då tycker jag att du ska gå till handlaren du köpte den av och kräva att han justerar in dina växlar.
Är inte det en möjlighet så kan du ju (om du är lite händig) ge dig på att skruva lite själv. Bra tips finns på http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml
Annars är väl alternativet att lämna in cykeln hos nån cykelhandlare du litar på och betala för att han ska fixa det åt dig.

oflyt

Något har antagligen lossnat t ex växelvajern har glidit eller hela växelmekanismen sitter löst. Mycket lätt för en cykelreparatör att fixa men du klarar det säkert själv också med hjälp av länken ovan någon lämplig meckarbok eller instruktionerna på Shimanos hemsida. Sheldon Brown har också bra sidor. Länkar till dessa två sidor finns i tidigare trådar här på mtb eller cykelforat. Vad har du för reglage?

Thure

och rätt svar är...

Thure Björk kom närmast. När jag väl tog mej mod och öppna växelväljarens skal så syntes det relativt tydligt att fjädern som trycker låsmekanismen mot kugghjulet(så att växeln inte kan hoppa tillbaka av sig själv)hade släpt från sitt fäste. Det enda som hjälpte var att byta växelväljaren. Det hela gick på garantin. kan dock nämna att säljaren nämde att motsvarande problem var "ganska vanligt" för framväxeln i LX-serien...

/
HK

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg