Problem med Ambassadeur 5600AB

Jag köpte för två år sedan en ny rulle, Ambassadeur 5600AB. Jag är nybörjare vad gäller spinnrullar och har inte fiskat mycket alls med den. Men jag har ett problem som gör att jag inte använder den, kasten blir jättekorta!

Har läst instruktionerna och ställer in allt, betesvikt mm. Bytte precis lina på den så spolen är näst intill full men ändå bli kasten ca dubbelt så korta som med min haspelrulle.

Några tips och förslag?

/Jonny

Jonny,
Räkna inte med att kasta med drag som väger under 20 gram och samtidigt få kastlängd. Drag mellan 20-30 gram, bör du få iväg ordentligt långt.
Vad har du för spö, kanske du har toppaktion, inte så bra för kastlängden med en multirulle, om spöt är kort.
Har du ställt in kastbromsen, så att när du har frikopplat, skall draget falla nätt och jämnt mot marken?
Du kan ha valt en olämplig lina eller för tunn lina.
Nylon mellan 0,30 till 0,40 är utmärkt.
Superlina bör du hålla dig på minst 0,28, om du är ute efter kastlängder och vill slippa att linan skär fast.
Själv kastar jag med samma rulle, 0,40 lina, DAM speedcastspö 10fot, 25grams drag, längre änn mina kompisar med Schimano haspelrulle/spö av senaste modell.
När du använder antibacklach funktionen, blir kasten mycket kortare. När du vant dig kasta och bromsa med tummen, tycker jag du skall trä linan på vanligt vis och endast använda AB-funktionen vid spec tillfällen, ex svåra vindförhållanden eller efter tredje biran etc.
Har du trots allt problem, gå då till din handlare och klaga, så får de hjälpa dig. Det kan man begära.
Mvh/Björn

Tackar för ditt inlägg Björn!

Jag har ett gammalt spö, kanske 5-6 år, och det är ganska kort (214 cm). Det är ett "Abu Garcia max graphite composite" med en maxbetesvikt på 30g. Jag tycker kanske att detta verkar vara ett dåligt spö för denna rulle.

Vad är toppaktion som du nämner?

Kastbromsen har jag ställt in, visst är det rätt att låta draget falla SAKTA mot marken, eller skall det falla fort?