Problem med Ambassadeur 5600AB

Jag köpte för två år sedan en ny rulle, Ambassadeur 5600AB. Jag är nybörjare vad gäller spinnrullar och har inte fiskat mycket alls med den. Men jag har ett problem som gör att jag inte använder den, kasten blir jättekorta!

Har läst instruktionerna och ställer in allt, betesvikt mm. Bytte precis lina på den så spolen är näst intill full men ändå bli kasten ca dubbelt så korta som med min haspelrulle.

Några tips och förslag?

/Jonny

Jonny,
Räkna inte med att kasta med drag som väger under 20 gram och samtidigt få kastlängd. Drag mellan 20-30 gram, bör du få iväg ordentligt långt.
Vad har du för spö, kanske du har toppaktion, inte så bra för kastlängden med en multirulle, om spöt är kort.
Har du ställt in kastbromsen, så att när du har frikopplat, skall draget falla nätt och jämnt mot marken?
Du kan ha valt en olämplig lina eller för tunn lina.
Nylon mellan 0,30 till 0,40 är utmärkt.
Superlina bör du hålla dig på minst 0,28, om du är ute efter kastlängder och vill slippa att linan skär fast.
Själv kastar jag med samma rulle, 0,40 lina, DAM speedcastspö 10fot, 25grams drag, längre änn mina kompisar med Schimano haspelrulle/spö av senaste modell.
När du använder antibacklach funktionen, blir kasten mycket kortare. När du vant dig kasta och bromsa med tummen, tycker jag du skall trä linan på vanligt vis och endast använda AB-funktionen vid spec tillfällen, ex svåra vindförhållanden eller efter tredje biran etc.
Har du trots allt problem, gå då till din handlare och klaga, så får de hjälpa dig. Det kan man begära.
Mvh/Björn

Tackar för ditt inlägg Björn!

Jag har ett gammalt spö, kanske 5-6 år, och det är ganska kort (214 cm). Det är ett "Abu Garcia max graphite composite" med en maxbetesvikt på 30g. Jag tycker kanske att detta verkar vara ett dåligt spö för denna rulle.

Vad är toppaktion som du nämner?

Kastbromsen har jag ställt in, visst är det rätt att låta draget falla SAKTA mot marken, eller skall det falla fort?

Angående linan så tror jag att jag har en 0,25:a nylon på nu! Kanske skall jag byta mot en tjockare?

/Jonny Elofsson

Jonny,
Åldern på spöt har ingen betydelse. Jag har ett 30 år gammalt glasfiberspö, som ger mycket långa kast.
Det är snarare så att multirullar funkar bättre med längre spön (10-11 fot med helaktion, dvs hela spöt böjer sig (laddar). Vill du kasta över 100 meter, vill jag rekommendera ett Surfcastspö (väldift långa spön med toppaktion).
Mvh/Björn

Puhh, satt på jobbet och blev avbruten.
Linan får vi inte glömma. Rekommenderar att du inte går under 0,35 mm på nylonlina, av det enkla skälet, att de går av i kastet och tar med sig draget i djupet. Har själv kastat bort aldeles för många drag. Skillnaden på kastlängd mellan en 0,30 lina och en 0,40 lina är försumbar, åtminstone med mitt spö och kaststil.
Under 0,30 mm är risken överhängande att linan skär ner i och fastnar i linan på rullen, det gäller även dessa flätlinor od.
Men ok, det hela handlar ju i detta fall om att kasta j-gt hårt och långt.
Lycka till.

Tack för alla svar Björn!

Då får man börja spara till ett nytt spö och en 0,40-lina då!

Har sett att det både finns spinn- och haspelspön, vad är det för skillnad?

/Jonny

Jodå,
I Sverige benämner vi fiske med multirullar och kapslade haspelrullar, för spinnfiske, å ena sidan. Och fiske med öppna haspelrullar, för haspelfiske.
I utlandet benämns haspelfisket för spinnfiske. Medan fiske med multirulle, benämns casting. Förvirrande?
Spinnrullen lägger ut linan med snurrande rulle (vinkelrät), medan haspelrullen lägger ut linan utan att snurra (den tvinnas av från rullens ena gavel).
Vad spöna anbelangar, så är den synbara skillnaden (spinnspö), spöringarna, som är mindre i storlek och centrerade närmre spöt och dessutom på spöts ovansida. På undersidan brukar det oftast sitta ett litet stöd för pekfingret. Dessa spön är oftast av medium eller helaktion.
UL-fisket (drag upp till 10 gram) är det bara haspel som gäller. Eller varför inte ett flugspö (flugfiske)?

Flugfiske

(Trevlig tråd!)

Håller med Graip (Björn), testa på att flugfiska!
Vanligtvis så fastnar både fiskare och fisk för fluga =).

Men huvudsaken är ändå att man gillar att vara ute och fiska, vilket typ av fiskespö man använder är alltid upp till var och en.

MVH Anders B

Hej på er!!

Bytte i sommras från haspel till spinn, detta för laxfisket i luleälven, oj vilken upplevelse det blev.
Ökade min kastlängd med säkert 60%, och övergången gick förvånansvärt lätt, redan andra fisketuren kunde jag avaktivera betesbromsen, vilket ökade min kastlängd ytterligare.
Fick lös en hyfsad utrustning för strax över 2000:- En Shimano Corsair 400, ett Ron Thomphsonspö 11" och wiplasch lina 270m. Helt klart nöjd med denna utrustning, då jag sen tidigare fiskat med en utrustning som kan liknas vid flaggstång med linvinda ;-)

MVH
Magnus A

Fiskeglädje

Ytterligare ett bevis för att en väl sammansatt utrustning, där komponenterna harmonierar med varandra och för det aktuella fisket, skänker den största glädjen.
Alltså, viktigt att tänka igenom till vilket fiske utrustningen är tänkt att användas.
madmagnus, vad tycker du om Whiplashlinan specifikt?
Det är ju en flätad lina till skillnad mot Firelinelinan, som är av samma material, men parallellimmad.
Kör själv med en gammal flätad kevlarlina från ABU, den tillverkas inte längre, men jag älskar denna lina.
Whiplash kanske nått för mig.
/Björn

Wiplasch

Graip!

Min erfarenhet av denna lina är att den har en tystare gång genom spöringarna, då jag upplever fireline som en smula ojämn och "klimpig", och har något högre brottstyrka än fireline och är stum, precis som konkurenten :)
Nackdelen är att den är nästan omöjlig att fiska med då det är minusgrader, eftersom den samlar på sig en del vatten, där har fireline och nylonlina pluss på kontot. dessutom är det ena rackarns linor att få till en bra betesknut på, den in i ryggmärgen inlärda betesknuten är totalt värdelös, så det blir till att lära om.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xerxs problem.. Fiske 1
flugfiskarn Dubbing Problem Fiske 6
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 11
dndyols Sökes - Ambassadeur Record - RCN 51 Fiske 1
ljaw Centrifugalbroms Ambassadeur Fiske 2
Tommy505e Ambassadeur PGS Fiske 4
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg