Prisvärt tält

Som folk här på sidan kanske har upptäckt så går jag i tältköpartankar. Men jag känner att Hilleberg är lite väl dyrt.
Därför funderar jag över om det finns några prisvärda alternativ, som är nästan lika bra.
Som jag förstått, på folk runtomkring mig, så ska fjällräven akka shape R/S 3 kunna vara ett sånt, men även haglöfs genius 23 och helsport fjellheimen camp 3. Villka alla ska vara ok vintertält och vindstabila.

Men jag vill helst ha en GT absid som går att gräva ur, då tältet ska användas året runt. Därför har jag blivit allt mindre intresserad när Genius som har grymt små absider, enligt de bilder jag sett.

Finns det andra alternativ som skulle kunna tänkas funka?
 
filto338; sa:
Som folk här på sidan kanske har upptäckt så går jag i tältköpartankar. Men jag känner att Hilleberg är lite väl dyrt.
Därför funderar jag över om det finns några prisvärda alternativ, som är nästan lika bra.
Som jag förstått, på folk runtomkring mig, så ska fjällräven akka shape R/S 3 kunna vara ett sånt, men även haglöfs genius 23 och helsport fjellheimen camp 3. Villka alla ska vara ok vintertält och vindstabila.

Men jag vill helst ha en GT absid som går att gräva ur, då tältet ska användas året runt. Därför har jag blivit allt mindre intresserad när Genius som har grymt små absider, enligt de bilder jag sett.

Finns det andra alternativ som skulle kunna tänkas funka?

Blåser det rejält är det mycket svårt att få upp ett tält välsträckt, så vindstabila tält, existerar nog tvärr endast i försäljningsreklamen.
Vid vinterkampning gräver många ut en tältgrop och bygger vindmur av den uppgrävda snön. Det är en metod jag rekommenderar även om det inte blåser.
Ett bra sätt att betala vad man är beredd är att köpa begagnat, ett annat att lära sig marknaden och handla vad man blir nöjd med.
Tält som löser "allt" enligt reklamen tenderar att bli tunga och lösa lite sämre än vad man förstår av den braskande reklamen. Vind och väderskydd är primo. Resten är inget märkvärdigt.
Min erfarenhet av GT absider är att som cykelgarage är de OK, i övrigt kan man ha och mista dem, men väger gör de. Du ville visst bära tält sommartid.
Matlagning i yttertältet verkar vara inne, av yttertältlagare så gillar de det.
Av alla missöden jag har hört om tältning och själv varit med om så var alltid minsta gemnsamma nämnare köksbestyr under tältduken....men förhoppningsvis finns det personer här på utsidan med bättre erfarenheter i bagaget så här långt.
Att ha fotgrop utanför tältet i absiden vid vintertältning är skönt och rätt bekvämt. Dessutom får man ett par block till vindmuren.
De norska tält jag har begränsad vintertältningserfarenhet av, var mycket välgjorda och i mindre storlekar låga. Vintertid behöver man takhöjd, men behoven varierar. Haglövs tält tycker jag är för mycket mekano och vikt i förhållande till utrymmet.
Tält skall enligt mitt förmenande vara som det mesta i utrustningsväg KISS, keep it simple and stupid.
En bra snöskyffel, Wedevåg och en bra snöborste förutom grävsäckar till ben och armar behövs vid vinterkampering. Pulka rekommenderas varmt.

Go tur
 
Ensamen eller...?

filto338; sa:
Som folk här på sidan kanske har upptäckt så går jag i tältköpartankar. Men jag känner att Hilleberg är lite väl dyrt.
Därför funderar jag över om det finns några prisvärda alternativ, som är nästan lika bra.
Som jag förstått, på folk runtomkring mig, så ska fjällräven akka shape R/S 3 kunna vara ett sånt, men även haglöfs genius 23 och helsport fjellheimen camp 3. Villka alla ska vara ok vintertält och vindstabila.

Men jag vill helst ha en GT absid som går att gräva ur, då tältet ska användas året runt. Därför har jag blivit allt mindre intresserad när Genius som har grymt små absider, enligt de bilder jag sett.

Finns det andra alternativ som skulle kunna tänkas funka?

Hur går det med tälttankarna..?
Har du tänkt att vara ensam eller kommer du att gå med någon..?
Beroende på just det och vilka övriga krav man har så kan man(vi) hjälpa dig lite mer på traven..

//a
 
tälttankar

Jag hade väl tänkt ha ett tält som kan härbergera 2-3 personer, då jag tänkt gå i grupp.
Samt att jag egentligen helst vill ha en rymlig absid. Men jag kan leva med en mindre, om övriga fördelarna med tältet i övrigt är stora nog. Tältet är ju tänkt som åretrunt tält.

Hur det går med tälttankarna?
Jo det går sådär jag har läst på lite fler recensioner, på andra ställen än utsidan. Har nämligen läst de jag var intresserad av här.
Men jag har förstått att helsports tältväv är flortunn och då funderar man ju på hur slitstark den är. Jag har dessutom tittat extra på helsport randone 3. Men det fick inte så bra kritik för vinterbruk i utemagasinet.
Vidare har jag läst att haglöfs, helsport och hilleberg inte har tejpade sömmar utan att man kan bli tvungen att använda sömtätningsmedel på dem. Fjällräven ska däremot ha tejpade sömar, vad jag förstått.

Så har jag börjat överväga att köpa ett begagnat Hilleberg men jag vill ju gärna se det med egna ögon innan köp. Är man student har man inte råd att chansa på de summorna. Har då främst inriktat mig på ett keron eller nammatj och då helst med GT absid.
[Ändrat av filto338 2007-01-21 kl 19:18]
 
Tips och tankar...

filto338; sa:
Jag hade väl tänkt ha ett tält som kan härbergera 2-3 personer, då jag tänkt gå i grupp.
Samt att jag egentligen helst vill ha en rymlig absid. Men jag kan leva med en mindre, om övriga fördelarna med tältet i övrigt är stora nog. Tältet är ju tänkt som åretrunt tält.

Hur det går med tälttankarna?
Jo det går sådär jag har läst på lite fler recensioner, på andra ställen än utsidan. Har nämligen läst de jag var intresserad av här.
Men jag har förstått att helsports tältväv är flortunn och då funderar man ju på hur slitstark den är. Jag har dessutom tittat extra på helsport randone 3. Men det fick inte så bra kritik för vinterbruk i utemagasinet.
Vidare har jag läst att haglöfs, helsport och hilleberg inte har tejpade sömmar utan att man kan bli tvungen att använda sömtätningsmedel på dem. Fjällräven ska däremot ha tejpade sömar, vad jag förstått.

Så har jag börjat överväga att köpa ett begagnat Hilleberg men jag vill ju gärna se det med egna ögon innan köp. Är man student har man inte råd att chansa på de summorna. Har då främst inriktat mig på ett keron eller nammatj och då helst med GT absid.
[Ändrat av filto338 2007-01-21 kl 19:18]

Hej Filip!

Om tältvävar, Hilleberg använder sig av nylon som är belagd med silicon, därför går dom inte att tejpa..men att man måste behandla dom har jag aldrig hört talas om..??
Hur dom andra har det vet jag inte riktigt..

Bor du i Storstan så är det bara att knalla in på typ affärerna och be dom slå upp det tält du vill se och provligg alla modeller..du ska ju inte köpa grisen i säcken!

Att köpa beggat är bra idé, om du ska köpa HB så kom dom med en del nyheter(uppgraderingar) på sina tält -06! Bättre tätning vid dragkedjor och förbättrad ventilation på Nallo, Akto och Keron samt en ny modell Kaitum, som jag själv har(och har recenserat)!
Det är som ett Keron men lättare väv!

2-3 pers..ganska stor skillnad kan det bli. 3st i ett tvåmanna blir trångt på sommarn och närpå omöjligt på vintern...
Ett 3-manna är det lyxit med utrymme i om ni är två, absid är inte tokigt men lite onödigt tycker jag. Keron/Kaitum..kan du knäppa bort en del av innertältet och på så sätt skapa ett stort utrymme inne i tältet och fortfarande ha en sektion intakt!

http://www.moontrail.com kan du se hur tälten ser ut inn o utvänligt! Kanonsida :)!

Lycka till..
//A
 
Re: Tips och tankar...

andy69; sa:
Kaitum, som jag själv har(och har recenserat)!
Det är som ett Keron men lättare väv!
//A
Hej Anders,

Tack för ditt bidrag till tältrecensionerna, den hittills enda av Kaitum. Har du använt Keron också?

Hur funkar höjden i Kaitum för dig? Keron (3) har ju 105cm höjd genom hela längden, medan Kaitum's entréer ser något lägre ut än de 100cm under mittbågen. Tänker främst på ryggkrökning vid kök o stök i absiderna.

Är det nån märkbar skillnad i ljudnivå mellan Keron's kraftigare och Kaitum's tunnare väv vid regn och blåst?


P.s. Är det nån som har koll på om Hilleberg kommer med nyheter regelbundet, kanske vid en viss tidpunkt varje år?

Thomas
 
Kaitum...

Hej Thomas!

Nej, jag har inte använt Keron som har den tjockare väven. Tror inte att tjockleken på väven påverkar ljudnivån vid regn och hård vind, det gäller bara att ha rejält spänt så inte vinden tar tag i lösa partier.

Kantbågarna är lite lägre, men det är inget som märks på något sätt(jag är 190cm)när man mixtrar eller lagar mat i absiden. Bekväm sittöjd i hela tältet...

Vad jag har hört av återförsäljare så kommer ingen uppdatering eller nya modeller under det här året av HB:s tält ut i handeln.

Hoppas du blev klokare
//Anders
 
Hej igen Anders,

Uppskattar särskilt synpunkterna re: sitthöjd. Känner mig nog en smula klokare re: nyheter också, tackar!

Lite duksmatter hör ju till förstås; så om du inte därav har några direkta tortyrupplevelser att rapportera, är jag ganska lugn på den punkten också.

Brukar HB-återfösäljare vara tillräckligt service minded att man kan resa och testa ett par olika tält? Tips om butik i Sthlm, någon?

Mvh,
Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-01-24 kl 02:03]
 
Zzzzzz...

Jisses, jag är inte ensam om att vara upp mitt i natten :)!

Jag har en kompis som jobbar på NaturKompaniet(minns inte vilket) men knalla in där och be dom slå upp ett, det ska inte vara något problem..

lol, närå..jag har sovit riktigt bra trots regn och blåst..!

//Anders
 
Re: Zzzzzz...

Tänkte att de kanske har snålt med golvutrymmen i citybutikerna, men det räcker å andra sidan att slå upp halva längden eftersom de är symmetriska.

Har du grönt eller rött, förresten? Tänker mig att det blir grönt för mig; rött kanske känns lite intensivt efter ett tag.

Thomas
 
Re: Zzzzzz...

andy69; sa:
Jisses, jag är inte ensam om att vara upp mitt i natten :)!
//Anders
Nån måste ju ta värmeljusvakten, inte sant? Känns länge sen det var under -10C-strecket i Sthlm.

Fick just besked av HB att Kaitum 3 kommer -08. Måttförhållandet blir "ganska exakt som mellan Keron 2 och 3".

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Eli Sabeth Prisvärt tält för tre Bo och sova 4
RedBreather Prisvärt tält för 2 personer Bo och sova 5
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
parker111 Prisvärt 2-mannatält efterlyses Bo och sova 21
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar