Själv har jag ett bergans compact light 2, tror det har kommit en compact light 3 nu som jag inte kan kommentera på,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=308979
kostar runt 2k, vet inte om det är mer än ni tänkt men det är ett tält jag har trivts bra med, bra ventilation så det blir inte fuktigt i tältet från andning och det har också väldigt bra utrymme, jag själv anser väl inte att det väger så mycket med tanke på att priset inte är jättehögt, men packmässigt så tar det väl lite mer plats än andra tält jag sett, men det kan också ha att göra med att tältet är rätt rymligt för två pers, som du önskat så tycker jag också det har rätt hyfsad absid, men inte enorm (har fått plats med 8 cykelväskor i absiden dock) . Har då cyklat i en månad med det bland annat.
I det basala kan jag bara säga att det inte har regnat in, trots riktigt dåligt väder, det står bra i vind, är lätt att sätta upp, men är svårt att sätt upp om marken är hård då det inte står av sig självt. (vilket kupoltält gör)
Jag känner själv att det inte är något jag har saknat med tältet, förutom potentiellt lägre vikt och mindre packutrymme, men annars ser jag inte poängen med att betala mer för ett annat tält. det jag skulle rekommendera annars är ett tält som kostar mindre än detta men håller liknande standard (men dessa kan jag inte kommentera på)