Då min gamla trotjänare från haglöfs nu har drygt 15 år på nacken anser jag att det kan vara dax att börja fundera över något nytt. Den höll heller inte riktigt måttet sist vi var på Island och vandrade förra sommaren när temperaturen kröp ner till 5(?)grader på natten.
Jag söker en säck som klarar sig ner till nollan, gärna någon minusgrad utan att bli för kall. Jag använder alltid underställ då jag sover i säck. Dels av hygien- och dels av komfortskäl. Jag är 1.90 lång så det krävs en säck av lång modell.
Jag har hittar fyra kandidater:
Exped Ultralite 500 L | 760g | -1 | 2195kr
Marmot Arroyo Long | 879g | -1 | 2695kr
Western Mountaineering - Caribou MF | 595g | 0 | 2649kr
Och två bonus som tar sig längre ner på temperaturskalan (och northfacen som gör över 1kg, min tänkta maxvikt, men känns väldigt prisvärd):
The Northface Gold Kazoo Long | 1004g | -4 | 1743kr
Mammut Sphere Alpine 3-season Bless | 800g | -7 | 2931kr
Några tankar kring dessa kandidater eller kring mitt sätt att resonera kring temperatur och vikt? Är de tre första jämbördiga i era ögon? De som jag väger mellan är Exped:en då den kostar kring 3300kr på vissa sidor. I andra vågskålen är Arroyan från Marmot som jag läst bra feedback om och som folk använt ner till -1 grad utan problem, vissa t.o.m. lägre.
Jag söker en säck som klarar sig ner till nollan, gärna någon minusgrad utan att bli för kall. Jag använder alltid underställ då jag sover i säck. Dels av hygien- och dels av komfortskäl. Jag är 1.90 lång så det krävs en säck av lång modell.
Jag har hittar fyra kandidater:
Exped Ultralite 500 L | 760g | -1 | 2195kr
Marmot Arroyo Long | 879g | -1 | 2695kr
Western Mountaineering - Caribou MF | 595g | 0 | 2649kr
Och två bonus som tar sig längre ner på temperaturskalan (och northfacen som gör över 1kg, min tänkta maxvikt, men känns väldigt prisvärd):
The Northface Gold Kazoo Long | 1004g | -4 | 1743kr
Mammut Sphere Alpine 3-season Bless | 800g | -7 | 2931kr
Några tankar kring dessa kandidater eller kring mitt sätt att resonera kring temperatur och vikt? Är de tre första jämbördiga i era ögon? De som jag väger mellan är Exped:en då den kostar kring 3300kr på vissa sidor. I andra vågskålen är Arroyan från Marmot som jag läst bra feedback om och som folk använt ner till -1 grad utan problem, vissa t.o.m. lägre.
Senast ändrad: