Prisvärd paddel

Har precis blivit med kajak och söker prisvärd paddel! Jag är lång o är jämfört med medelsvensson stark dock har jag diverse axelskador/problem. Jag har hittat Aqua-Bond Eagles Ray som verkar prisvärd för 1890kr och vettig för mina behov. Det finns en sting Ray till salu här på utsidan men det verkar vara för litet blad för mig! Finns det något liknande som är ännu mer prisvärt? Jag kommer nog paddla både långt o kort, åar och hav så allround är nog ledordet.

Något annat ni behöver veta för att guida mig?

Senast ändrad:
Min tro är att köpa den lättaste paddel man har råd med, Det är paddeln Man "viftar" med timma ut och timma in och det är den vikten som ger förslitningsskador om man har otur.

Storleken på blad är som växlar på en cykel, hög fart för den som väldigt vältränad, annars är det bättre att välja lättare växel/mindre blad och paddla med högre kadens - svettigare men färre skador.

Specialpaddlar för specialövningar.

En lätt paddel väger runt 600gram. En normal runt kilot.

En lätt paddel tror jag kostar från 3500kr. En normal runt tusenlappen.(nypris)

Egentligen ska jag inte uttala mig om paddlar...

Men jag undrar dock lite över över hur man väljer paddel.
För egen del vill jag ha en paddel som tål åtminstone lite stryk. Snirklar man runt på grunda vatten så går man ofta på grund och måste på något sätt komma loss. Det naturligaste (för mig) är att trycka ner paddeln i botten och gunga sig loss samtidigt som man trycker med paddeln.
Är man som trådskaparen precis ny med kajak och vill ha en prisvärd paddel så vet man ju inte ens hur man kommer utnyttja den nya kajaken.
Ska man långt och länge så är rätt paddel lätt.
Ska man leka med kajaken behöver man kanske en stryktåligare som inte behöver ha så stora blad.
För långtur ska man nog ha en stryktålig.
För motionspaddling en lätt.
I åar skulle jag föredra en stryktålig.
Osv...
Lägg inte för för mycket pengar på första paddeln. Ta gärna en delbar som kan bli din reservpaddel senare.

mvh thomas (som inte borde uttala sig om paddlar alls)

Något annat ni behöver veta för att guida mig?

Vad man gillar för paddel är väldigt personligt och om du paddlar mycket och vågar byta så kommer din åsikt troligen att ändra med åren. Jag brukar rekommendera en delbar i mellanprisläget åt nybörjare. Testa sedan i lugn och ro alla paddlar du kommer över. Med tiden hittar du en du gillar och kan använda din första paddel som reservpaddel på akterdäck.

Vissa, bl a jag, tycker att en hundring och några timmars jobb är prisvärt. Kolla upp grönlandspaddel. Speciellt eftersom du skriver att du har en axelskada.
För plattpaddel gäller rätt generellt mindre blad för tur, större för lek. Gillar inte att paddla tur med min Manta Ray, för stort blad.

Borde kanske inte uttala mig eftersom jag är den som säljer min Sting Ray men kloka ord är redan sagda. Välj en lätt, stryktålig och delad paddel som första val. Jag valde denna. Har nu skiftat till vinge men behåller en Sting Ray (av de två jag köpte) som reserv och när jag vet att det kan bli stökigt. Bökar inte så gärna i botten eller klippor med min vinge men denna typ tål det trots att den är helt i carbon. Jag gillar små blad för jag gillar att paddla länge. skulle inte orka det med stora blad. Vad du skall fundera över är hur lång paddel du vill ha.

Jävig...

Med risk för att vara jävig... och för att inte många vet om dem.
Epic har en Relaxed Tour (långsmala blad) eller Active Tour (större blad) båda med steglöst inställbar vinkel och 10 cm:s förlängningsbart skaft som väger 750 gr för 2 550:-
Vita blad och lagom flexigt skaft...

Men-men, luften är fri :)

A

Jag paddlar med StingRay (minsta bladet) testade med Eagle också, men jag föredrar små blad, mindre tröttade på tur. Tycker detta är en av de bättre paddlar man kan få till det priset. Vill man ge dubbla pengen går det säkert att hitta bättre

Vissa, bl a jag, tycker att en hundring och några timmars jobb är prisvärt. Kolla upp grönlandspaddel. Speciellt eftersom du skriver att du har en axelskada.
För plattpaddel gäller rätt generellt mindre blad för tur, större för lek. Gillar inte att paddla tur med min Manta Ray, för stort blad.

Ja! Efter jag ställde frågan här hittade jag byggbeskrivning på grönlandspaddel. Jag har inte tummen mitt i handen (men begränsad budget) så en paddel ska man väl kunna slänga ihop. Jag lånar en "standardpaddel" nu så det är ingen brådska.

Nu till en följdfråga, vilken typ av gran-virke ska jag köpa? Det finns ju så kallat stämplat virke i byggvaruhusen (reglar som är klassade efter hållfasthet) ska jag använda några av de högre klasserna eller hur tänker ni när ni väljer virke? Naturligtvis ska det vara så kvistfritt som möjligt men i övrigt?

Vad har ni fått för vikt på era grönlandspaddlar?

Om jag nu inte bygger en paddel själv eller inte blir nöjd med den så verkar det som om jag ska satsa på små blad trots att jag är "stark" och lång.

Om du har någorlunda öga för virket, så skulle jag strunta i märkningen av virket och köpa den bit jag tycker ser bäst ut.
Jag har köpt virke i olika klasser, men ofta blivit besviken på lite dyrare virke, om det nu ändå kommer från nån form av byggvaruhus. Ibland har man tur och då ser det bra ut, någorlunda kvistfritt, kvartsat och nära kärnan - och ändå är det billigt! Det ska dock rimligen vara omöjligt att hitta en bit där hela biten är kvistfri och ändå ligger i "billiga" facket. Sågverken sorterar ju allt virke med automatik och kvistfritt är så ovanligt att de SKA rimligen inte kunna hamna i budgetvirkestabben. Köper du virke på en såg, så bör du ju kunna hitta nån rikigt bra bit. Dock kanske inte tätvuxet virke är vad som söks här, eftersom en GP påstås bli lätt! Då vill det nog till att det är ganska snabbvuxet virke. En gissning är väl då att det ska vara så lite kvist som möjligt i paddeln, men att det i övrigt spelar mindre roll med kvaliteten.

När det gäller lätta paddlar (kolfiber) så har jag erfarenhet av såna. (Jag saknar egentlig erfarenhet av GP och kommer nog aldrig att skaffa det heller.)
Kolfiberpaddlar kring 600 g har jag paddlat rätt mycket (Braça), och man hör ofta att kolfiber är väldigt känsligt. Det är möjligt, men jag har inte lyckats förstöra nån paddel hittills.
Jag sätter ned den mot stenar vid landstigning osv, och även om det är med nån slags försiktighet så tvekar jag aldrig att göra det. Är det sandbotten så kör jag obekymrat ned paddeln i botten hårt om det är till nån hjälp vid i och urstigning eller liknande.
Det som händer är att lacken på bladet får små repor och på sikt blir lite matt vid kanten. Då kan man polera det mesta med Autosol, och det är nog mest om man är lite petig.

Om du har för avsikt att paddla för att ta dig framåt i egentlig mening skulle jag också starkt rekommendera en vingpaddel. Det går fortare i någon mån, och mer ekonomiskt p g a annan ergonomi vid paddlingen. Små blad är bra för de flesta vid annat än sprintpaddling och möjligen vid trick och lek. Att rolla med en mindre vingpaddel ska dock inte vara några problem för den som i övrigt kan rolla.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
jgm Garmin Etrex, Hvor Prisvärd? (billigst)? Paddling allmänt 1
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg