Om du har någorlunda öga för virket, så skulle jag strunta i märkningen av virket och köpa den bit jag tycker ser bäst ut.
Jag har köpt virke i olika klasser, men ofta blivit besviken på lite dyrare virke, om det nu ändå kommer från nån form av byggvaruhus. Ibland har man tur och då ser det bra ut, någorlunda kvistfritt, kvartsat och nära kärnan - och ändå är det billigt! Det ska dock rimligen vara omöjligt att hitta en bit där hela biten är kvistfri och ändå ligger i "billiga" facket. Sågverken sorterar ju allt virke med automatik och kvistfritt är så ovanligt att de SKA rimligen inte kunna hamna i budgetvirkestabben. Köper du virke på en såg, så bör du ju kunna hitta nån rikigt bra bit. Dock kanske inte tätvuxet virke är vad som söks här, eftersom en GP påstås bli lätt! Då vill det nog till att det är ganska snabbvuxet virke. En gissning är väl då att det ska vara så lite kvist som möjligt i paddeln, men att det i övrigt spelar mindre roll med kvaliteten.
När det gäller lätta paddlar (kolfiber) så har jag erfarenhet av såna. (Jag saknar egentlig erfarenhet av GP och kommer nog aldrig att skaffa det heller.)
Kolfiberpaddlar kring 600 g har jag paddlat rätt mycket (Braça), och man hör ofta att kolfiber är väldigt känsligt. Det är möjligt, men jag har inte lyckats förstöra nån paddel hittills.
Jag sätter ned den mot stenar vid landstigning osv, och även om det är med nån slags försiktighet så tvekar jag aldrig att göra det. Är det sandbotten så kör jag obekymrat ned paddeln i botten hårt om det är till nån hjälp vid i och urstigning eller liknande.
Det som händer är att lacken på bladet får små repor och på sikt blir lite matt vid kanten. Då kan man polera det mesta med Autosol, och det är nog mest om man är lite petig.
Om du har för avsikt att paddla för att ta dig framåt i egentlig mening skulle jag också starkt rekommendera en vingpaddel. Det går fortare i någon mån, och mer ekonomiskt p g a annan ergonomi vid paddlingen. Små blad är bra för de flesta vid annat än sprintpaddling och möjligen vid trick och lek. Att rolla med en mindre vingpaddel ska dock inte vara några problem för den som i övrigt kan rolla.